Zoals eerder aangegeven is de overheidswerkgever verantwoordelijk voor de re-integratie van de ex-werknemer die recht heeft op een WW-uitkering. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij de inzet van een re-integratiemiddel de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt in de weg staat. In dat geval beoordeelt UWV of de re-integratieactiviteit met behoud van WW-uitkering uitgevoerd mag worden.

Alleen UWV is bevoegd een beslissing te nemen over de Werkloosheidswet. De overheidswerkgever heeft, ondanks zijn re-integratietaak, geen bevoegdheid om zijn werkloze ex-werknemers een sollicitatieplichtontheffing te verlenen. Die bevoegdheid is uitsluitend belegd bij UWV. Voor meer informatie over de sollicitatieplicht zie het Besluit sollicitatieplicht werknemers WW en IOW 2012 (overheid.nl).

Hieronder volgt een overzicht met de re-integratiemiddelen of -beperkingen waarvoor (eventueel) ontheffing van de sollicitatieplicht mogelijk is. Daarna volgt een beknopte toelichting wat de mogelijkheden zijn. Meer informatie is te vinden op Overheid en onderwijs: vrijstelling sollicitatieplicht en toestemming krijgen of kan opgevraagd worden bij de Servicedesk ERD WW via erdww@uwv.nl.

Een ontheffing omvat naast de ontheffing van de sollicitatieplicht ook de ontheffing van de verplichting om passend werk te accepteren.

Met het formulier Advies ex-overheidswerkgever in het kader van re-integratie kan de inzet van een re-integratiemiddel door de overheidswerkgever gemeld worden aan UWV.

Re-integratiemiddel Advies bij vrijstelling sollicitatieplicht
Scholing (Voetnoot 1) Overheidswerkgever moet adviseren
Startersregeling  Overheidswerkgever moet adviseren
Proefplaatsing   UWV beslist zonder advies overheidswerkgever (Voetnoot 2)
Re-integratiebeperking Advies
Mantelzorg (Voetnoot 1) UWV beslist zonder advies overheidswerkgever (Voetnoot 2)
Calamiteiten  UWV beslist zonder advies overheidswerkgever
Maatwerk sollicitatieplicht  Overheidswerkgever moet adviseren

Hiervoor geldt dat dit ook gedaan kan worden zonder vrijstelling van de sollicitatieplicht. In dat geval is een advies van de overheidswerkgever niet nodig.

Een advies van de overheidswerkgever is niet nodig. Wel kan UWV contact opnemen met de overheidswerkgever om na te gaan of de inzet van het re-integratiemiddel een traject niet in de weg staat. Bij het verlenen van ontheffing zal de Servicedesk ERD WW altijd een kopie van de beslissing naar de overheidswerkgever sturen.

Bij vrijstelling van de sollicitatieplicht vanwege scholing brengt de overheidswerkgever in alle gevallen een advies uit aan de servicedesk ERD WW van UWV. De overheidswerkgever is, binnen de kaders van de regelgeving, volledig vrij om positief of negatief te adviseren over vrijstelling bij een opleidingswens van een ex-werknemer. De overheidswerkgever kan bij zijn overwegingen desgewenst gebruikmaken van onderstaande handreikingen.

Over het algemeen zal het advies voortkomen uit de beoordeling van de vraag of de opleiding die de werknemer gaat volgen, noodzakelijk is in het kader van zijn re-integratie en de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt in de weg staat. Een advies is niet nodig als dit de beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt niet in de weg staat. De ex-werknemer is wel verplicht dit bij UWV te melden.

UWV volgt de Beleidsregels Scholing 2016.

Advies scholing vóór toekenning WW

Zoals hierboven aangegeven, brengt de overheidswerkgever bij ontheffing vanwege scholing in alle gevallen een advies uit aan UWV. In één situatie is dit al aan de orde voordat de WW-uitkering is toegekend.

Dit is als een werknemer voorafgaand aan de eerste WW-dag al deelneemt aan scholing. Ook dan moet de overheidswerkgever beoordelen of die opleiding voor deze persoon noodzakelijk is voor zijn re-integratie. Adviseert de werkgever positief (d.w.z. de werkgever acht de opleiding noodzakelijk voor de re-integratie van de werknemer), dan merkt UWV de werknemer aan als WW-gerechtigde wanneer hij aan de overige voorwaarden voldoet. Ondanks het feit dat de werknemer vanwege de scholing niet direct beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Er wordt dan tegelijkertijd een WW-uitkering toegekend én een ontheffing van de sollicitatieplicht afgegeven door UWV.

Sommige werkloze overheidswerknemers hebben – zoals ook werkloze werknemers uit de marktsector – de wens om een eigen bedrijf te starten. De WW kent hiervoor de startersregeling. Het doel van deze regeling is om een uitkeringsgerechtigde volledig uit te laten stromen uit de WW.

Op werk.nl is de online training Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering beschikbaar. Voordat een werkloze overheidswerknemer een onderzoeksperiode en/of startperiode met u wil bespreken, is het aan te raden om de werknemer eerst deze online training te laten volgen.

De overheidswerkgever adviseert UWV over het wel of niet inzetten van een onderzoeks- of startperiode, waarna UWV een besluit neemt en zowel de werknemer als de werkgever hierover informeert. UWV kent dus geen onderzoeks- of startperiode toe zonder advies van de overheidswerkgever.

Voor het indienen van een advies geldt het volgende:

  • Een advies moet ingediend zijn bij UWV voordat de onderzoeks- of startperiode begint. 
  • Een ingangsdatum van een startperiode moet op de eerste van de maand vallen. 
  • Bij een advies voor een startperiode moet een kopie van het beoordeelde ondernemersplan meegestuurd worden.

Starterskrediet

UWV geeft geen starterskredieten aan werkloze overheidswerknemers. Het staat de overheidswerkgever echter vrij om wel starterskredieten te geven aan zijn ex-werknemers.

Meer informatie over proefplaatsing en het formulier om een proefplaatsing aan te vragen staan op Proefplaatsing.

Een ex-overheidswerknemer kan voor ontheffing vanwege mantelzorg in aanmerking komen. Voor deze ontheffing is een positief advies van de overheidswerkgever niet noodzakelijk. Wel zal de Servicedesk ERD WW informatie bij de overheidswerkgever inwinnen of de ontheffing een re-integratietraject niet in de weg staat. Informatie over mantelzorg en het aanvraagformulier voor een ex-overheidswerknemer zijn te vinden op Overheid en onderwijs: vrijstelling sollicitatieplicht en toestemming krijgen.

Ontheffing van de sollicitatieplicht vanwege vrijwilligerswerk is niet mogelijk. Informatie over vrijwilligerswerk is te vinden via Vrijwilligerswerk.

Van een calamiteit is sprake in geval van een plotselinge, ernstige crisissituatie in de privésfeer. Een calamiteit dwingt ons daarom tot snel handelen. Uitgebreide toetsing vooraf past daar niet bij. In de praktijk betekent dit, dat UWV direct ontheffing van de verplichtingen verleent als een werkloze overheidswerknemer daar vanwege een calamiteit om vraagt.

Een verzoek om ontheffing vanwege een calamiteit kan ook namens de ex-werknemer door de werkgever worden gedaan, maar de werkgever heeft hierin geen adviesrol.

Uitgaande van de gehanteerde definitie van een calamiteit, kan ervan worden uitgegaan dat het altijd om ontheffing voor een relatief korte periode zal gaan. Dit verzoek kan gestuurd worden naar erdww@uwv.nl.

Ex-werknemers uit de overheid en het onderwijs kunnen in bepaalde situaties worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht. Zij moeten hiervoor aan deze voorwaarden voldoen:

  • De ex-werknemer is vanuit werkloosheid volledig aan het werk gegaan. 
  • De ex-werknemer werkt voor ten minste 36 uur per week. Of minimaal evenveel uur als het aantal uur waarop de WW-uitkering gebaseerd was. 
  • De ex-werknemer ontvangt een aanvullende WW-uitkering. 
  • Er is geen reële kans dat de ex-werknemer een beter betaalde baan of tweede baan vindt waarmee de werkloosheid wordt beëindigd.

Als een ex-werknemer aangeeft niet in staat te zijn zich aan de sollicitatieplicht te houden, beoordeelt u of er mogelijkheden zijn voor een beter betaalde baan of een tweede baan. U adviseert UWV daarover met het formulier Advies van ex-werkgever over re-integratie ex-werknemer.

UWV kan vervolgens beslissen om de ex-werknemer niet te houden aan de sollicitatieverplichting. De duur van deze vrijstelling kan bijvoorbeeld gelijk zijn aan de duur van de arbeidsovereenkomst van de ex-werknemer.

Bij ontvangst van een advies vrijstelling sollicitatieplicht beoordeelt UWV allereerst of de aanvraag compleet is. Is dit niet het geval, dan vraagt UWV de ontbrekende informatie op bij de partij die de informatie moet aanleveren.

Zodra het advies compleet is, neemt UWV binnen 4 weken een beslissing. UWV stuurt een brief met de beslissing aan de werkloze overheidswerknemer. Een kopie van die brief gaat naar de (ex-)werkgever.

Stuurt een werkloze overheidswerknemer een verzoek om vrijstelling rechtstreeks naar UWV en is een advies van de overheidswerkgever noodzakelijk om de aanvraag af te kunnen handelen? Aan de werknemer wordt gemeld dat hij contact met de ex-werkgever moet opnemen, omdat die een advies moet afgeven. Pas nadat de overheidswerkgever een advies heeft afgegeven, neemt UWV een beslissing.

Als er binnen afzienbare tijd geen advies van de (ex-)werkgever binnenkomt of als de (ex-)werkgever negatief adviseert, dan wijst UWV het verzoek meestal af.

In die gevallen waarin de beslissing van UWV vooraf wordt gegaan door een advies van de overheidswerkgever, zal UWV dat advies als regel ook volgen. Slechts bij hoge uitzondering kan UWV beslissen om het advies van de overheidswerkgever niet te volgen of zonder een advies een beslissing te nemen. Wordt het advies van de overheidswerkgever niet gevolgd, dan wordt altijd contact met de overheidswerkgever opgenomen.

De belangrijkste reden om een advies van de overheidswerkgever niet over te nemen, is dat het advies niet in overeenstemming is met de wet- en regelgeving.