De overheidswerkgever heeft de wettelijke taak (artikel 72a WW) om de re-integratie te verzorgen van de ex-werknemer met recht op WW. De werknemer is op zijn beurt verplicht om mee te werken aan de re-integratieondersteuning van zijn ex-werkgever.

Als de ex-werknemer onvoldoende meewerkt, dan kan de overheidswerkgever UWV daarover inlichten, wat financiële gevolgen kan hebben voor de uitkering van deze ex-werknemer. Meer informatie hierover is te vinden in hoofdstuk 7. Controle en maatregelen.

Reguliere re-integratieactiviteiten

Hoe de re-integratietaak door de overheidswerkgever moet worden ingevuld, is niet wettelijk vastgelegd. De overheidswerkgever kan zijn re-integratiebeleid zelf invullen. Dat kan door voor zijn ex-werknemers volledige re-integratietrajecten in te kopen bij een of meerdere re-integratiebedrijven. Ook kan hij besluiten om, afhankelijk van de behoefte van een werkloze ex-werknemer, een of meerdere ‘losse’ re-integratieactiviteiten in te kopen, of die zelf intern te verzorgen. Het is raadzaam om het re-integratiebeleid vast te leggen. De overheidswerknemer kan namelijk bezwaar of beroep aantekenen tegen de beslissing van de overheidswerkgever. Meer informatie hierover is te vinden in hoofdstuk 8. Rechtsmiddelen werkloze overheidswerknemer.

Waar de overheidswerkgever de taak heeft om werkloze ex-werknemers te ondersteunen bij het vinden van ander werk, heeft UWV slechts een beperkte taak ten aanzien van de werkloze overheidswerknemers, de zogenoemde basisdienstverlening. Dit betekent dat UWV de ex-werknemer geen aanvullende ondersteuning biedt, maar dat de werknemer wel gebruik kan maken van diensten en hulpmiddelen op werk.nl.

Er kan in een aantal situaties onduidelijkheid bestaan over welke partij verantwoordelijk is voor de re-integratie van een werkloze overheidswerknemer. Om daarin duidelijkheid te scheppen, hebben we een overzicht gemaakt van mogelijke uitkeringssituaties (inclusief verschillende uitkeringscombinaties). Bij elk van die situaties staat welke organisatie de meest logische re-integratieverantwoordelijke is. Betrokken partijen kunnen echter in gezamenlijk overleg van deze leidraad afwijken. Mocht hier sprake van zijn dan kan dit doorgegeven worden aan de Servicedesk ERD WW.

Uitgangspunt re-integratieverantwoordelijkheid

Om per situatie de meest ‘logische’ re-integratieverantwoordelijke te bepalen, zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • slechts één partij per klant is re-integratieverantwoordelijk
  • de re-integratieverantwoordelijkheid bij arbeidsongeschiktheid gaat boven de re-integratieverantwoordelijkheid bij werkloosheid
  • de re-integratieverantwoordelijkheid bij een WW-uitkering gaat boven de re-integratieverantwoordelijkheid bij een bovenwettelijke uitkering
  • de re-integratieverantwoordelijkheid bij meerdere WW-uitkeringen wordt zo mogelijk bepaald door de ingangsdatum en de omvang in uren van de uitkering

Voor situaties waarbij sprake is van een combinatie van uitkeringen geldt: als een bepaalde partij de re-integratie heeft opgepakt voor een uitkeringsgerechtigde, terwijl een andere partij re-integratieverantwoordelijk blijkt te zijn, dan is het aan te raden om de lopende re-integratieactiviteiten in dat geval niet af te breken. De diverse partijen zullen dan met elkaar in overleg moeten treden over hoe voortzetting van de re-integratieactiviteiten het beste geregeld kan worden.

Re-integratieverantwoordelijkheid in situaties waarbij sprake is van 1 uitkering

Betrokkene ontvangt uitsluitend WW

De overheidswerkgever die de WW-uitkering financiert, is verantwoordelijk voor de re-integratie.

Betrokkene ontvangt uitsluitend WW, maar er is wel sprake van een langdurige ziekte of handicap (mogelijk na een herbeoordeling of na een beoordeling dat hij minder dan 35% arbeidsongeschikt is volgens de WIA)

De overheidswerkgever die de WW-uitkering financiert, is verantwoordelijk voor de re-integratie. De werkgever kan daarbij rekening houden met de ziekte of handicap van de werknemer bij de aanpak van de re-integratie.

Betrokkene ontvangt een WW-uitkering tijdens de eerste 13 weken na een ziekmelding vanuit de WW-situatie

De wettelijke re-integratietaak van de overheidswerkgever loopt door. De voortzetting van de re-integratie-activiteiten kan door ziekte echter tijdelijk niet mogelijk zijn.

Betrokkene ontvangt een Ziektewet-uitkering (ZW) (nadat hij 13 weken ziek gemeld is geweest vanuit de WW-situatie)

De wettelijke re-integratietaak van de overheidswerkgever stopt en UWV wordt formeel verantwoordelijk voor de re-integratie van de werkloze overheidswerknemer. De werkgever kan zijn re-integratieactiviteiten in overleg met UWV en de zieke ex-werknemer eventueel wel voortzetten.

Betrokkene ontvangt een WW-uitkering tijdens de eerste 13 weken na een ziekmelding vanuit de WW-situatie

De wettelijke re-integratietaak van de overheidswerkgever loopt door. De voortzetting van de re-integratie-activiteiten kan door ziekte echter tijdelijk niet mogelijk zijn.

Betrokkene ontvangt een Ziektewet-uitkering (ZW) (nadat hij 13 weken ziek gemeld is geweest vanuit de WW-situatie)

De wettelijke re-integratietaak van de overheidswerkgever stopt en UWV wordt formeel verantwoordelijk voor de re-integratie van de werkloze overheidswerknemer. De werkgever kan zijn re-integratieactiviteiten in overleg met UWV en de zieke ex-werknemer eventueel wel voortzetten.

Betrokkene ontvangt uitsluitend een WAO-uitkering

Artikel 72a van de WW is niet van toepassing. UWV is verantwoordelijk voor de re-integratie.

Situatie: betrokkene ontvangt uitsluitend een WIA-uitkering

Artikel 72a van de WW is niet van toepassing. UWV is verantwoordelijk voor de re-integratie.

Re-integratieverantwoordelijkheid in situaties waarbij sprake is van een combinatie van werkloosheidsuitkeringen

Betrokkene ontvangt zowel een WW-uitkering van het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf) (in geval van werkloosheid vanuit een werkgever uit de marktsector) als van een overheidswerkgever

  • UWV is verantwoordelijk voor de re-integratie als de WW-uitkering van het Awf een ingangsdatum heeft vóór de ingangsdatum van de WW-uitkering van de overheidswerkgever. 
  • De overheidswerkgever is verantwoordelijk voor de re-integratie als de WW-uitkering van de overheidswerkgever een ingangsdatum heeft vóór de ingangsdatum van de WW-uitkering van het Awf.

Als de ingangsdatum van de uitkeringen hetzelfde is, dan wordt de re-integratie verzorgd door de partij van wie de uitkering de grootste omvang heeft.

Betrokkene ontvangt twee WW-uitkeringen bij verschillende overheidswerkgevers

De overheidswerkgever waarbij de WW-uitkering eerder inging is verantwoordelijk voor de re-integratie.

Als de ingangsdatum van de uitkeringen hetzelfde is, dan wordt de re-integratie verzorgd door de partij van wie de uitkering de grootste omvang heeft. Daarbij staat het beide werkgevers natuurlijk vrij om afspraken te maken over de kostenverdeling van de re-integratieactiviteiten.

Re-integratieverantwoordelijkheid in situaties waarbij sprake is van een combinatie van een arbeidsongeschiktheidsuitkering en een werkloosheidsuitkering

Betrokkene ontvangt WAO/WIA én WW

UWV is verantwoordelijk voor de re-integratie.