Ons vakgebied
Bij de uitvoering van de sociale zekerheid voorkomen we dat uitkeringen terecht komen bij mensen die daar geen recht op hebben. Bij UWV houden naast de directie Handhaving alle divisies zich hiermee bezig. Soms komt het voor dat hierbij geschillen ontstaan. Binnen UWV helpen wij de verschillende afdelingen om deze geschillen te voorkomen. Naast het afhandelen van bezwaar- en beroepszaken heeft UWV een juridische afdeling, accountants, een afdeling Handhaving en Financieel Economische Zaken, allen afdelingen met juridisch/economische raakvlakken. Verder adviseren wij de wet- en regelgever, de Raad van Bestuur en de divisiedirecties op het gebied van wet- en regelgeving, fraudeopsporing en beleid.
Handhaving
Bij de directie Handhaving zien we toe op het juiste gebruik van uitkeringen. Wij proberen te voorkomen dat klanten onbedoeld de regels overtreden door vooraf actie te ondernemen. De komende jaren focust UWV Handhaving meer en meer op informatie-gestuurde onderzoeken. Naast in- of externe signalen over mogelijke fraude gebruiken wij big data om trends of opvallende situaties te detecteren. Hiertoe werken wij samen met andere onderdelen van UWV.
Onze klant
Onze klanten kunnen het niet eens zijn met een beslissing van UWV. Bijvoorbeeld over de mate van arbeidsongeschiktheid of de hoogte van een uitkering. Het gaat hier vaak om ingrijpende zaken in het leven van de klant. Zij kunnen bewaar maken en eventueel daarna in beroep gaan. Wij nemen contact op met de klant en soms kan in zo’n gesprek al veel opgelost worden. Maar ook intern hebben wij een omvangrijke taak in het adviseren en ondersteunen van onze collega’s (onze interne klanten) over juridisch/economische zaken. Om de klant zo goed mogelijk te helpen, verbeteren we voortdurend onze dienstverlening door ons te verplaatsen in zijn positie.