Direct naar inhoud

Instellingen

    Routekaart naar werk voor jongeren met ernstige gedragsmoeilijkheden. Deel 1

    Welke factoren dragen eraan bij dat jongeren van tussen de 15 en 25 jaar met ernstige gedragsmoeilijkheden al dan niet succesvol zijn in scholing, stage en werk? Als onderdeel van dit onderzoek zijn ruim 200 jongeren uit de doelgroep vanaf juni 2008 gedurende een jaar gevolgd in een panelstudie. De analyses toonden aan hoe belangrijk het is om het werkgedrag van Wajongers te verbeteren en hen actief te monitoren en dat de belangrijkste taken voor begeleiders en jobcoaches vooral liggen op het terrein van (het bevorderen van) intermenselijke communicatie. Factoren die samenhangen met werkgedrag zijn zelfvertrouwen over het werk en depressieve gevoelens. Een verkeerd zelfbeeld leidt bij deze jongeren vaak tot een overschatting van de eigen competenties en vaardigheden.

    Studie in 3 delen

    Dit subsidierapport heeft betrekking op het eerste deel van een driedelige studie. Later hebben de onderzoekers er een tweede en derde deelstudie aan toegevoegd. Deze zijn beschreven in respectievelijk het in maart 2011 verschenen rapport Routekaart naar werk voor jongeren met ernstige gedragsmoeilijkheden. Vierde meting en het in april 2011 verschenen rapport Routekaart naar werk voor jongeren met ernstige gedragsmogelijkheden. Vervolgrapportage over problematisch werkgedrag, gedragsmoeilijkheden en de relatie tussen onderwijsniveau en arbeidsparticipatie.

    Subsidieronde 2007

    Dit onderzoek (looptijd: 2007-2010) komt voort uit de subsidieronde Wajong 2007. Het is uitgevoerd door TNO Kwaliteit van Leven, met subsidie van UWV. Er verscheen ook een samenvatting van alle 9 onderzoeken die in 2007 werden gehonoreerd binnen het subsidiethema Mogelijkheden om de arbeidsparticipatie van jongeren met een handicap te bevorderen.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?