U bent verplicht om naar een gesprek met de arbeidsdeskundige of de adviseur werk te komen. Heeft u een telefonische afspraak? Dan moet u telefonisch bereikbaar zijn. Komt u niet op de afspraak? Of kunnen wij u niet bereiken als u een telefonische afspraak met ons heeft? Dan kunnen wij uw uitkering tijdelijk stopzetten of verlagen.

Ook moet u meewerken aan het opstellen van uw werkplan. U moet zich houden aan de afspraken die in het plan staan.

Wat als ik geen begeleiding van UWV wil bij mijn re-integratie?

Wij bieden u mogelijkheden om u te ondersteunen bij uw re-integratie. Wilt u deze ondersteuning niet? Dan kunt u dit aangeven tijdens het gesprek met uw arbeidsdeskundige of adviseur werk. Wij nemen dit dan op in uw werkplan. U bent volgens de wet wel verplicht om mee te werken aan uw re-integratie. Als u geen hulp wilt van UWV, kunt u zelfstandig werken aan uw re-integratie. Wij nemen minimaal 1 keer per jaar contact met u op om te bespreken hoe het met u gaat. En of u zich heeft gehouden aan de afspraken over uw re-integratie. Ook maken we nieuwe afspraken als dat nodig is. U kunt ook altijd zelf contact opnemen met uw arbeidsdeskundige of adviseur als u alsnog hulp wilt bij uw re-integratie.

Wat gebeurt er als ik passend werk niet accepteer?

In uw werkplan staat wat voor u passend werk is en dat u dit moet accepteren. Dit geldt ook als u hierover afspraken heeft gemaakt met het re-integratiebedrijf dat u begeleidt naar werk. In dat geval staan deze afspraken in het re-integratieplan. Is er passend werk voor u gevonden? Dan gaat u hierover in gesprek met de werkgever. Zijn u en de werkgever allebei tevreden over de aangeboden werkzaamheden? En biedt de werkgever u de baan aan? Dan mag u de baan niet weigeren. Doet u dit wel? Dan kan uw uitkering tijdelijk worden verlaagd.