Dit eindrapport van de effectmeting WW-dienstverlening UWV brengt de effecten van de persoonlijke WW-dienstverlening op werkhervatting en uitstroom uit de WW binnen 30 maanden na instroom in beeld. Eerder onderzoek toonde al aan dat WW-gerechtigden de dienstverlening van UWV meer waarderen wanneer zij een persoonlijk gesprek hebben gehad met de adviseur werk: zij voelen zich gehoord, gezien en geholpen.
Sinds 2017 zet UWV weer meer in op persoonlijke dienstverlening voor WW gerechtigden. Om na te gaan of dit hun kansen op de arbeidsmarkt verbetert en uitstroom uit de WW bevordert, heeft SEO Economisch Onderzoek in opdracht van UWV een experimenteel onderzoek uitgevoerd.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de effectmeting:
Naast dit rapport heeft de evaluatie van de persoonlijke dienstverlening WW nog twee rapporten opgeleverd. De eerste is een kwalitatieve evaluatie, van de effecten van en ervaringen met de persoonlijke dienstverlening WW. De tweede is een tussenrapportage over de effecten van persoonlijke WW-dienstverlening tot en met 12 maanden na instroom in de WW. Tot slot is een memo verschenen over doorstroom naar de Ziektewet als gevolg van persoonlijke dienstverlening in de WW.
De resultaten van al deze onderzoeksrapporten zijn samengevat in een UWV Kennisverslag: UKV 2022-5 De effectiviteit van WW-dienstverlening.