UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Direct naar inhoud
UWV logo

Inloggen

Inloggen Mijn UWV Inloggen Werkmap

    Werkgeversportaal

    Inloggen werkgeversportaal

    Mijn Gegevensdiensten

    Inloggen Gegevensdiensten Inloggen op andere portalen

    Meer informatie over inloggen

      Machtigen voor inloggen Manieren van inloggen

    Wijzig persoonlijke instellingen

    Weergaveopties

    Vul één of meer trefwoorden in

    Ouderschapsverlof WIA Verzekeringsbericht IVA Wajong
    • Home
      • Betaaldatums
      • Inkomsten doorgeven
      • Kind krijgen
      • Ontslag
      • Werkloos
      • Ziek
      • Alle onderwerpen
      • Wajong-uitkering
      • WAO-uitkering
      • WAZ-uitkering
      • WIA-uitkering
      • WW-uitkering
      • Ziektewet-uitkering
      • Alle uitkeringen
      • Afnemers van gegevens
      • Eigenrisicodragers
      • Gemeenten
      • Leveranciers
      • Werkgevers
      • Zelfstandigen
      • Alle doelgroepen
      • Over ons
      • Pers en nieuws
      • Werken bij UWV
      • Kennis en cijfers
    • Contact
    • English
    • Other languages
    • Home
    • Klacht, melding of bezwaar
    • Melding te late beslissing

    Melding te late beslissing

    Lees voor
    Als wij te laat beslissen, kunt u een ‘melding te late beslissing’ doen. Lees hoe u dit doet en wanneer u recht heeft op een vergoeding of dwangsom bij een te late beslissing.

    Wanneer beslissen we te laat

    Heeft u een uitkering, toeslag of voorziening aangevraagd, of bezwaar gemaakt tegen een beslissing van UWV? Dan ontvangt u daarna een brief waarin staat binnen welke periode we een beslissing nemen. Ontvangt u na deze periode geen beslissing van ons of een brief waarin staat dat we meer tijd nodig hebben, dan zijn we te laat met beslissen.

    Soms meer tijd nodig

    Zolang de periode waarin wij moeten beslissen nog niet is afgelopen, kunnen wij deze periode verlengen of onderbreken.

    Verlengen

    We verlengen de periode bijvoorbeeld als wij nog medisch advies nodig hebben. U krijgt daarover een brief voordat de periode waarin wij moeten beslissen afloopt. In de brief staat ook de nieuwe periode waarin u de beslissing kunt verwachten. We mogen de periode 1 keer verlengen zonder uw toestemming. Daarna mag dit alleen als u ons toestemming geeft voor verdere verlenging. Hiervoor nemen wij telefonisch contact met u op. Als dat niet lukt nemen wij schriftelijk contact met u op.

    Onderbreken

    Als we de periode onderbreken, dan pauzeren we onze beslissing. Dit doen we bijvoorbeeld als wij meer gegevens van u nodig hebben om uw aanvraag of bezwaar te behandelen. U krijgt daarover dan een brief. De beslisperiode gaat weer door als wij uw gegevens hebben ontvangen. We kunnen de beslisperiode meer dan 1 keer onderbreken. Tijdens de onderbreking nemen wij geen beslissing.

    Te late beslissing melden

    Met een ‘Melding te late beslissing’ vraagt u ons om alsnog een beslissing te nemen. Dat noemen we ook wel ‘in gebreke stellen’. We proberen binnen 2 weken na uw melding te beslissen. Doen we dat niet? Dan krijgt u een vergoeding.

    Melden met een formulier

    • Gebruik het formulier Melding te late beslissing UWV.
    • Doet iemand anders de melding voor u? Dat kan met het formulier Machtigen voor een melding te late beslissing UWV.
    • U kunt de formulieren ook aanvragen. Neem hiervoor contact met ons op.

    Melden met een brief

    Stuur een brief met uw melding naar:

    UWV
    Postbus 58175
    1040 HD Amsterdam

    Zet in de brief de volgende informatie:

    • De datum.
    • Uw naam en adres.
    • Uw burgerservicenummer.
    • Uw telefoonnummer.
    • Voor welke aanvraag of welk bezwaar wij te laat zijn met beslissen.
    • De datum waarop u de aanvraag heeft gedaan of het bezwaar heeft gemaakt.
    • Uw rekeningnummer waarop wij de vergoeding moeten overmaken als wij na 2 weken niet beslist hebben.
    • Bent u werkgever? Zet dan uw loonheffingennummer in de brief. Meldt u een te late beslissing voor een aanvraag van een werknemer, dan zet u ook de naam en het burgerservicenummer van de werknemer in uw brief.

    Na uw melding

    • Nadat wij uw melding hebben ontvangen, krijgt u een brief waarin staat of wij uw melding behandelen. Soms doen we dat niet. Bijvoorbeeld omdat de melding niet op de juiste manier is gedaan. Of omdat wij niet te laat waren met onze beslissing.
    • We proberen binnen 2 weken na uw melding een beslissing te nemen. Doen we dat niet? Dan krijgt u een vergoeding. U kunt in dat geval ook in beroep gaan bij de rechter. U vraagt de rechter dan om ons te dwingen om sneller te beslissen, of om ons een hogere vergoeding te laten betalen.

    Vergoeding of dwangsom te late beslissing

    Als u 2 weken na uw melding nog geen beslissing van ons ontvangt, krijgt u een vergoeding:

    • De eerste 14 dagen: € 23 per dag.
    • De volgende 14 dagen: € 35 per dag.
    • De volgende dagen tot en met maximaal de 42e dag: € 45 per dag.
    • De maximale vergoeding is € 1.442.

    U hoeft zelf niets te doen om deze vergoeding te krijgen. U ontvangt het bedrag op uw rekening. Wij betalen de vergoeding niet aan anderen, zoals een gemachtigde. Behalve als de gemachtigde een bewindvoerder is.

    Hoelang ontvangt u een vergoeding

    • De periode waarover u een vergoeding ontvangt, start 2 weken na de dag waarop wij uw formulier ‘Melding te late beslissing UWV’ ontvangen.
    • De periode waarover u een vergoeding ontvangt, duurt tot en met de dag waarop wij u onze beslissing sturen.
    • De periode waarover u een vergoeding ontvangt is maximaal 6 weken.

    Als wij nog geld van u krijgen

    Krijgt u een vergoeding van ons, maar moet u ook nog een bedrag aan ons (terug)betalen? Dan trekken we het bedrag dat u nog moet betalen eerst van de vergoeding af. Het bedrag dat daarna over is, betalen we aan u.

    Bekijk ook

      Bezwaar Schadevergoeding UWV betaalt te laat Hulp bij geldzorgen en schulden

    Heeft deze informatie u geholpen?

    Bekijk

      Onderwerpen Uitkeringen Speciaal voor Magazines en nieuwsbrieven

    Alles over

      WW WIA Wajong Ziektewet WAZO

    Direct naar

      Inloggen Contact English Other Languages Clientenraad

    Meer UWV

      Werk.nl Over UWV Werken bij UWV Kennis en Cijfers Denk mee met UWV

    Blijf op de hoogte

      Over de website Webarchief Privacy Cookies Toegankelijkheid

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?