Dit onderzoeksrapport laat zien hoe de verschillende betrokken partijen aankijken tegen de huidige situatie en aan welke voorwaarden eventuele extra scholingsmogelijkheden voor WGA’ers met arbeidsvermogen moeten voldoen. Alle bij dit onderzoek betrokken partijen onderschrijven dat een combinatie van leren en werken met begeleiding kan helpen bij de terugkeer naar werk, maar dat dit in de praktijk weinig wordt ingezet voor deze doelgroep. Daarvoor zijn verschillende redenen, die dit rapport blootlegt. De oorzaken liggen zowel bij werkgevers, WGA’ers en UWV-professionals als bij de externe partijen die betrokken kunnen zijn bij scholing voor deze groep (re-integratiebedrijven, Werkgeversservicepunten en Leerwerkloketten). Uit het verkennende onderzoek blijkt ook dat beperkte basisvaardigheden (taal, rekenen, digitale vaardigheden) voor de WGA-doelgroep vaak een belemmering vormen om weer aan het werk te komen, en dat het handig zou zijn als UWV daarvoor scholing zou kunnen inkopen. Dat is momenteel niet het geval.

Tegelijkertijd met dit rapport verscheen Scholing van UWV-klanten met een arbeidsbeperking. Eerder verscheen het verkennend vooronderzoek Succesfactoren voor post-initiële arbeidsmarktgerichte scholing. In UWV Kennisverslag 2021-3 Scholing voor mensen met een arbeidsbeperking zijn de belangrijkste inzichten uit deze drie onderzoeken naar de inzet van scholing voor mensen met een arbeidsongeschiktheids- of Ziektewet-uitkering beschreven.