In mijn functie draag ik zorg voor de administratieve verwerking van de beslaglegging en bewaak ik de voortgang ervan. De mooie kant van mijn werk is het persoonlijk contact met cliënten. Dat ik, binnen de kaders van de wet- en regelgeving, in het voordeel van de cliënt met hem of haar kan meedenken. Zo kunnen we er bijvoorbeeld, in overleg met de beslagleggers, voor zorgen dat cliënten misschien toch nog een bedrag overhouden, waarmee zij in hun basiskosten voor het levensonderhoud kunnen voorzien. Dit vraagt om een goede communicatie met zowel de beslaglegger als met de cliënt. Voor laatstgenoemde brengt een beslaglegging onzekerheid met zich mee. Aan de telefoon vertellen cliënten mij, vaak ook geëmotioneerd, hoe zij in de schulden terecht zijn gekomen en wat de situatie met hen doet.

Voor deze functie heb ik in het begin drie maanden binnen UWV een intern opleidingstraject gevolgd. De eerste twee weken van dat traject bestonden uit theorie. Daarna ben ik als medewerker invorderen aan de slag gegaan in de praktijk, met één-op-één begeleiding van een ervaren collega. Tijdens dat interne opleidingstraject heb ik veel geleerd en de feedback van mijn begeleider als enorm waardevol ervaren. Ik leer nog steeds, elke dag. Onder andere van collega’s. We hebben het dan niet alleen over de inhoud van ons werk, maar ook over de impact die de gesprekken met cliënten op ons hebben. Het geeft enorm veel genoegdoening om met de cliënt mee te denken en, hoe vervelend de situatie ook is, toch vaak aan het eind van het gesprek bij hem of haar een opluchting te horen. Dat geeft me een trots gevoel.’

Medewerkers van verschillende divisies vertellen persoonlijk op Instagram over hun werkdag, uitdagingen en ontwikkeling.