Dat doe ik door samen met hen na te gaan wat er, ondanks hun ziekte, nu en in de toekomst nog wel mogelijk is. Zo bekijken we samen onder andere wat de kansen zijn op werk. En of er op de weg naar werk bijvoorbeeld begeleiding of een scholing wenselijk is. Hierbij is het belangrijk om goed door te vragen, de cliënt te activeren, zelf te laten nadenken en om oplossingsgerichte gesprekstechnieken te hanteren. Iedere cliënt is uniek en heeft een eigen verhaal, dat maakt dit werk zo waardevol en interessant.

Om cliënten zo goed mogelijk verder te helpen, is naast duidelijke communicatie ook een goede samenwerking met collega’s belangrijk. Dat samenwerken doe ik onder andere met de verzekeringsarts, om af te spreken wat voor de cliënt gezien diens medische situatie een passende vervolgroute moet zijn. Tijdens onze samenwerking leren we als collega’s veel van elkaar, waardoor we ons werk nog beter kunnen uitvoeren. Bovendien start iedere nieuwe medewerker verzuimbeheersing met een intern opleidingstraject. Daarin leer je gedurende een aantal maanden onder andere hoe de systemen werken en om cliëntgerichte telefoongesprekken te voeren.

Zo’n opleidingstraject is uitdagend, maar verloopt stap voor stap zodat je de tijd krijgt om alle informatie te laten bezinken. Dat helpt om het vak van medewerker verzuimbeheersing goed te leren kennen. Het is écht een mooie functie. Dat merk je vooral als een cliënt tijdens een gesprek aangeeft dat hij of zij zich door jou als medewerker verzuimbeheersing begrepen voelt en weer mogelijkheden ziet. Daarmee help je de cliënt om een belangrijke stap te zetten op weg richting herstel. Daar doen we het voor.’

Medewerkers van verschillende divisies vertellen persoonlijk op Instagram over hun werkdag, uitdagingen en ontwikkeling.