Afhankelijk van wat die mensen nodig hebben, maak ik een plan. Ik geef sollicitatietraining, of we doen een competentietest om te kijken waar ze wel en niet goed in zijn en welke sector bij ze past. In een aantal weken of maanden begeleid ik mensen weer terug naar een plek op de arbeidsmarkt.
Naast die geplande trajecten help ik soms ook bij onvoorziene situaties. Soms komen er mensen bij UWV met zulke complexe situaties, dat we met verschillende samenwerkingspartners werken. Bijvoorbeeld als iemand niet aan het werk is door een combinatie van medische problemen, juridische conflicten en sociale situatie. Dan probeer je samen uit te zoeken waar iemand recht op heeft en hoe we diegene in een betere, stabielere situatie kunnen krijgen.’
‘Ik was best wel verrast door hoeveel mensen ik spreek met psychische problemen in Nederland’, vertelt adviseur intensieve dienstverlening Ilona. ‘Zeker door social media zie je vooral veel blije en positieve mensen, maar de realiteit is anders. En mensen die niet goed in hun vel zitten, hebben daar ook last van in het uitvoeren of vinden van werk.
Zo hielp ik een vrouw die noodgedwongen verhuisd was naar een totaal andere regio. Ze woonde ineens in een klein dorp waar ze niemand kende. Ze belandde in isolatie én in een burn-out. Zo iemand is er helemaal niet aan toe om te werken. Maar met kleine stapjes en veel aandacht kwam ze toch uit die lastige situatie. Daarna vonden we nieuw werk.
Ik vind het heel fijn om zo’n proces op de best mogelijke manier vorm te geven. Omdat UWV zo groot is, is er gelukkig ook ruimte om dingen op je eigen manier te doen. Ik vind het bijvoorbeeld erg belangrijk om contact te houden met mensen die na een begeleidingstraject weer aan het werk zijn. Dat hoeft niet, maar ik vind die nazorg belangrijk. Dat ik die kan geven, is heel prettig.’
Medewerkers van verschillende divisies vertellen persoonlijk op Instagram over hun werkdag, uitdagingen en ontwikkeling.