De Sollicitatiescan WW gebruikt persoonsgegevens uit uw Werkmap en uit de systemen van UWV. UWV mag deze persoonlijke informatie gebruiken om onze wettelijke taak om uw kans op werk te vergroten uit te voeren.
De Sollicitatiescan gebruikt eerst informatie die nodig is om te bepalen of u een cliënt bent die mogelijk in aanmerking komt voor extra ondersteuning bij het vinden van werk. Het gaat om de volgende gegevens:
- uw burgerservicenummer (BSN)
- de begin- en einddatum van uw WW-uitkering
- of uw uitkering hoger is dan 0 euro
- of u een lagere uitkering ontvangt, bijvoorbeeld omdat u naast uw WW-uitkering nog inkomsten uit werk heeft
- wat voor soort dienstverlening u vanuit UWV aangeboden krijgt
- de sollicitatieactiviteiten die u aan UWV heeft doorgegeven
- of u (deels) bent vrijgesteld van de sollicitatieplicht
- of u een verantwoordingstaak van UWV heeft gekregen, omdat u bijvoorbeeld te weinig heeft gesolliciteerd
Blijkt uit bovenstaande gegevens dat u bij de groep cliënten hoort die mogelijk hulp kan krijgen? Dan gebruikt de Sollicitatiescan WW ook informatie over hoe u solliciteert. Deze informatie houdt u bij in uw Werkmap. Het gaat om de volgende gegevens:
- hoeveel verschillende activiteiten u doet om te solliciteren
- hoe vaak u een eerste sollicitatiegesprek heeft
- hoe vaak u belt met een werkgever
- hoe vaak u solliciteert op een vacature
- hoe vaak u netwerkgesprekken heeft
- hoeveel verschillende contactpersonen u heeft doorgegeven
- welke informatie u doorgeeft over uw contactpersonen
- met hoeveel verschillende organisaties u contact heeft
- hoeveel uur er gemiddeld zit tussen alle activiteiten die u doet om werk te vinden
- hoeveel uur er gemiddeld zit tussen het doorgeven van uw activiteiten om werk te vinden
Verder gebruikt het algoritme nog informatie over uw beschikbaarheid, uw arbeidsverleden en uw WW-recht:
- het aantal uur dat u beschikbaar bent voor werk
- hoe uw arbeidsverleden eruit ziet
- hoeveel dagen van uw WW-uitkering zijn verbruikt
- hoeveel procent van uw WW-uitkering is verbruikt
- hoeveel dagen u nog recht heeft op een WW-uitkering
- hoeveel dagen er zitten tussen de aanvraag- en startdatum van uw WW-uitkering
Alle gegevens bij elkaar geven een score. Deze score komt tot stand door uw gegevens te vergelijken met dezelfde gegevens die wij van andere cliënten hebben. Als uit de score blijkt dat u misschien ondersteuning nodig heeft bij het solliciteren, dan onderzoeken we dit. Een UWV-medewerker brengt dan uw persoonlijke situatie in kaart. Onder andere door naar uw arbeidsverleden, opleiding en sollicitatieactiviteiten te kijken. Als ook de medewerker denkt dat u hulp kunt gebruiken, nodigen wij u uit voor een persoonlijk gesprek. We bekijken dan samen met u welke vorm van ondersteuning het beste bij u past.
De Sollicitatiescan WW is zo ontwikkeld dat iedereen met een WW-uitkering op dezelfde manier wordt behandeld. Dit gebeurt als volgt:
- De Sollicitatiescan WW gebruikt geen persoonskenmerken als afkomst, geslacht of leeftijd.
- De Sollicitatiescan WW gebruikt van iedereen altijd dezelfde gegevens. Het algoritme verwerkt alle gegevens op dezelfde manier.
- Aan de selectie van cliënten die uit de Sollicitatiescan WW komt, wordt altijd een aantal (30%) cliënten met een WW-uitkering toegevoegd die niet door het algoritme zijn uitgekozen. Onze medewerkers weten dus bij het uitvoeren van het onderzoek niet of gegevens uit de Sollicitatiescan WW komen of uit de groep die willekeurig is toegevoegd. Zij zien ook niet welke score een cliënt heeft gekregen. Zo zorgen we ervoor dat medewerkers niet worden beïnvloed bij hun beslissing om wel of geen ondersteuning aan te bieden.
Medewerkers van UWV houden op de volgende manieren toezicht op het gebruik van het algoritme:
- De medewerker beslist of we u extra gaan ondersteunen bij het solliciteren. Ook beslist de medewerker samen met u hoe we dit gaan doen. Het algoritme neemt dus zelf geen besluiten.
- Iedere week controleren gespecialiseerde UWV-medewerkers de resultaten van de Sollicitatiescan WW. Ook kijken ze of het algoritme de juiste gegevens gebruikt.
- Zodra we zien dat de Sollicitatiescan WW niet het resultaat geeft dat we ervan verwachten, starten we een technisch onderzoek naar de oorzaak hiervan. Vinden we iets dat niet klopt? Dan passen we de Sollicitatiescan WW aan.
We zorgen ervoor dat we blijven voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging en privacy. Dat doen we op de volgende manieren:
- We werken continu aan het onderhoud van het algoritme.
- We hebben een Gegevensbeschermingeffectbeoordeling (GEB) uitgevoerd. Een GEB brengt in kaart welke persoonsgegevens worden gebruikt, op welke manier en of de privacy van de betrokkenen voldoende beschermd wordt. In de GEB worden maatregelen voorgesteld om de privacyrisico’s te beperken.
- We houden ons aan de archiefwet door gegevens die niet (meer) belangrijk zijn te verwijderen.
- We laten zowel onafhankelijke organisaties als interne controleafdelingen jaarlijks controleren of we ons aan de wettelijke en ethische normen houden. Dit doen we ook als er wijzigingen in de Sollicitatiescan WW worden aangebracht.
- Een externe en onafhankelijke organisatie voert kwaliteitscontroles uit om te testen of het algoritme zorgvuldig is. Dit gebeurt naast de standaard controles die onze specialistische UWV-medewerkers jaarlijks al doen. In 2022 is de externe controle door adviesbureau KPMG uitgevoerd.