U kunt eHerkenning aanvragen bij een door de overheid erkende leverancier. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid en alleen zij mogen eHerkenning leveren. Op eHerkenning.nl vindt u een stappenplan voor de aanvraag van eHerkenning. Let bij de keuze van een leverancier op het betrouwbaarheidsniveau, de kosten en de mogelijkheid om gebruik te maken van ketenmachtiging.

Betrouwbaarheidsniveau

Voor het portaal Mijn Gegevensdiensten heeft u het betrouwbaarheidsniveau EH4 nodig. Bij dit niveau is een identiteitscontrole verplicht. Dit betekent dat u tijdens een afspraak met uw leverancier een geldig identiteitsbewijs moet laten zien.

Kosten

Het ontwikkelen en beheren van een systeem om veilig in te loggen op online overheidsdiensten kost geld. De overheid heeft ervoor gekozen dat de erkende leveranciers en de gebruikers van eHerkenning de kosten betalen. Er zijn 2 soorten gebruikers:

  • De organisaties die de diensten leveren waarvoor eHerkenning nodig is, zoals UWV en de Belastingdienst. 
  • De organisaties die van deze diensten gebruikmaken, zoals gemeenten en pensioenfondsen.

De prijs verschilt per leverancier. Bekijk het leveranciersoverzicht om een inschatting van de kosten te maken. Vergelijk de leveranciers met elkaar en maak zelf een keuze. Voor meer informatie over de aanvraag kunt u terecht bij uw leverancier.

Geen compensatieregeling voor kosten eHerkenning

Wij hebben geen compensatieregeling voor de aanschafkosten van eHerkenning voor het inloggen op onze portalen. Ook niet voor gebruikers die eHerkenning alleen voor de portalen van UWV hebben aangevraagd.

Ketenmachtiging

Als u werk wilt uitbesteden waarbij eHerkenning nodig is, kunt u een andere partij machtigen. Meer hierover leest u op ‘eHerkenning uitbesteden (ketenmachtiging)’.