Direct naar inhoud

Instellingen

    U heeft nog geen toestemming gegeven voor het plaatsen van cookies. Toestemming geven.

    Re-integratiedienstverlening in de WW: Wat werkt voor wie en wanneer?

    De verschillende vormen van re-integratiedienstverlening die voor WW’ers zijn ingezet verschillen duidelijk in effectiviteit naar klantgroep en moment van inzet. Zo zijn gesprekken van adviseurs werk met WW-klanten vooral (kosten)effectief voor jongeren en mensen die door persoonlijke belemmeringen, zoals weinig zoekmotivatie of zelfvertrouwen, moeilijk aan het werk komen.

    Gesprekken zijn minder (kosten)effectief voor personen die door niet-beïnvloedbare kenmerken moeilijk aan het werk komen. Dit speelt onder meer bij ouderen. Het eerste vervolggesprek na de intake heeft het meeste effect als het al snel, binnen twee maanden WW, wordt gevoerd. Langduriger interventies zoals re‑integratietrajecten en scholing zijn juist effectiever als zij pas later, na minimaal een half jaar WW, worden ingezet. Dit en meer blijkt uit een door SEO Economisch Onderzoek in opdracht van UWV uitgevoerd onderzoek naar de effectiviteit van re-integratiedienstverlening voor WW’ers in de periode 2008-2011.

    Overige publicaties

    De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in artikel 2 Sneller aan de slag in UWV Kennisverslag (UKV) 2015-3.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?