De contouren van de WIA worden steeds beter zichtbaar. De instroompatronen lijken zich te stabiliseren, hoewel het natuurlijk nog te vroeg is om hier structurele betekenis aan te geven. Door de strikte uitvoering van het duurzaamheidsprotocol ontvangt 'slechts' 29% van de volledig arbeidsongeschikten een IVA-uitkering en belandt het grootste deel van de volledig arbeidsongeschikten, 71%, in de WGA. Vangnetters nemen een onevenredig groot deel (circa 30%) van de WIA-instroom voor hun rekening. Het gaat daarbij vooral om zieke werklozen en zogeheten overige flexwerkers (niet-uitzendkrachten). Daarbij dreigt ook een draaideur‑fenomeen: mensen die zijn afgewezen voor de WIA, komen in de WW terecht of kunnen alleen aan de slag als flexwerker, worden ziek en belanden via het vangnet van de Ziektewet weer voor de WIA-poort.
In UKV 2006-I zagen we dat eind 2005 ongeveer een kwart van de Wajongers naast hun uitkering een dienstverband had, waarvan 65% bij een WSW bedrijf werkt en 35% bij een regulier bedrijf. In deze kwartaalverkenning blijkt dat circa tweederde deel van de laatste categorie werkzaam is in de bedrijfstakken Winkelbedrijf en Groothandel, Gezondheid, Industrie sec en Overig bedrijf en beroep. Van de grote werkgevers heeft 58% één of meer Wajongers in dienst.
Uit een studie naar de netto effectiviteit van WW-re-integratie-activiteiten blijkt dat deze vooral positief effect hebben voor de kansarmeren. Met de introductie van de Individuele re-integratieovereenkomst (IRO) mag voorzichtig worden verwacht dat de effectiviteit van de re-integratiedienstverlening kan toenemen, vooral dankzij een grotere motivatie en betrokkenheid van de klant. Voorwaarde is wel dat goed wordt nagegaan wat de voorkeur van de klant is. Een cruciale rol hierin is weggelegd voor de re-integratiecoach. Deze moet in afstemming met de klant uit het brede palet van ruim tien re-integratiemogelijkheden een zo gericht mogelijke keuze zien te maken. Maatwerk vereist gedetailleerd inzicht in de klant(groepen), inzicht in wat de arbeidsmarkt verlangt en in de kwaliteit van re-integratiebedrijven. Klachten vormen een belangrijk onderdeel van de klantsignalen en zijn dus een dankbaar leerinstrument om maatwerk te optimaliseren.
Verder in deze kwartaalverkenning onder andere aandacht voor de aSB‑herbeoordelingsoperatie, het belang om pilots te evalueren en de volumeontwikkelingen in WW, WIA, WAO, WAZ. Wajong en Ziektewet.