In maart 2020 ontstond een explosieve situatie. Werkgevers deden massaal een beroep op werktijdverkorting en het aantal WW-aanvragen nam onrustbarend toe. Medewerkers van UWV en het ministerie van SZW leverden een ongekende prestatie door in drie weken tijd de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) uit te werken en voor te bereiden. Daardoor kon het loket voor de eerste aanvraagperiode van de NOW nog vóór de salarisbetalingen van april open. Binnen korte tijd is aan bijna 140.000 bedrijven een voorschot overgemaakt, zodat ze de lonen voor 2,7 miljoen werknemers konden doorbetalen. Tegelijkertijd lukte het om het enorm toenemende aantal WW-uitkeringen tijdig af te handelen en zijn er in snel tempo alternatieven ontwikkeld voor face-to-facedienstverlening. Binnen twee week konden ruim 17.000 UWV-medewerkers met ICT-ondersteuning thuis werken.
In de eerste maanden na de uitbraak van de coronacrisis was alle capaciteit die vrijgemaakt kon worden, nodig voor de dienstverlening aan alle nieuwe WW-gerechtigden en voor tijdelijke maatregelen als de NOW en de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Verder hebben we ons geconcentreerd op het continueren van de essentiële dienstverlening en bedrijfskritische processen. Daardoor moesten we bepaalde werkzaamheden tijdelijk stopzetten en hebben diverse projecten vertraging opgelopen
Via dit Jaarverslag en de bijbehorende bijlage legt UWV verantwoording af over de uitvoering van zijn taken en bedrijfsvoering gedurende 2020.
Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie 2020 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in 2020.
UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het viermaandenverslag en het achtmaandenverslag vormen de basis voor het jaarverslag.