Dit leidt onder andere tot een groeiend aantal mensen dat te lang moet wachten op een sociaal-medische beoordeling en dat er fouten worden gemaakt in de dagloonberekening. Daarom gaan wij de komende tijd een aantal grondige verbeteringen en veranderingen onderzoeken en doorvoeren. Met als doel het op orde brengen van de sociaal-medische dienstverlening.

Maarten Camps: 'Wij staan voor goede dienstverlening en willen mensen helpen. Dat verwachten mensen ook van ons, maar we bieden dit niet altijd. Het ontbreekt nu aan perspectief dat het beter gaat worden voor zowel de mensen die onze hulp nodig hebben, als voor onze medewerkers. Dit perspectief is steeds minder geworden door de te lange wachttijd voor een beoordeling, de complexiteit in onze eigen werkwijze en computersystemen en in de wetgeving die wij uitvoeren. Hierdoor maken we fouten in ons werk. Daarom moeten wij grondig veranderen en verregaande acties ondernemen om de kwaliteit van sociaal-medische dienstverlening weer op orde te brengen. Hiervoor hebben we met de zogenaamde Ontwikkelagenda in zes ontwikkellijnen de te nemen stappen geformuleerd, maar dit behoeft nog een verdere uitwerking.' 

Om aan de verwachtingen te kunnen voldoen en mensen goed te kunnen helpen, moeten wij terug naar de basis van ons werk. Namelijk, zorgvuldig en snel duidelijkheid geven over de arbeidsongeschiktheid en de uitkering. Dit gaan wij doen door steviger in te zetten op ontwikkeling en versterking van de sociaal-medische centra (SMC's). Hierin werken meerdere medische professionals samen om mensen sneller te beoordelen op arbeidsongeschiktheid. De samenwerking in SMC's wordt verder geïntensiveerd door onder andere taakdelegatie in het beoordelingsproces. Wij zien hier de potentie van in en gaan dit verder toepassen.   

Aanvullend op de SMC's gaan we processen in de vaststelling van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen meer digitaliseren om fouten te voorkomen. Ook uniformeren en vereenvoudigen we onze werkwijze verder, zodat deze minder complex wordt. Daarnaast onderzoeken wij de komende tijd hoe een herschikking van taken binnen UWV ervoor kan zorgen dat deze taken weer volledig worden uitgevoerd en mensen de dienstverlening krijgen die zij van ons mogen verwachten.

We zijn gestart met de inventarisatie welke taken binnen de sociaal-medische dienstverlening wij nog wel kunnen doen, welke taken wij niet meer doen en hoe zich dat ontwikkelt in de komende jaren. Hierbij worden wij geholpen door een onafhankelijke derde partij. Wij beseffen dat het wel of niet kunnen uitvoeren van taken invloed heeft op veel mensen. Wij kunnen echter op sommige punten niet meer voldoen aan de verwachtingen en dit zal voorlopig ook niet veranderen.

Ontwikkelingen in wetgeving, samenwerking met partners en maatregelen zorgen ervoor dat wij meer mensen kunnen helpen, maar naar alle waarschijnlijkheid niet genoeg. UWV heeft daarvoor scherpere prioritering in taken nodig. Wij zullen hier zelf voorstellen voor doen en deze met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bespreken. Camps: ' De komende periode werken wij natuurlijk aan het geven van duidelijkheid aan mensen bij wie mogelijk een fout gemaakt is in de dagloonberekening van de WIA. Daarnaast verwachten wij dat wij door middel van deze Ontwikkelagenda de sociaal-medische dienstverlening weer op orde krijgen.'