Naar aanleiding van deze signalen heeft UWV een onderzoek gestart naar mogelijke knelpunten en verbeteringen hiervoor. Het onderzoek, gehouden onder o.a. cliënten, jobcoaches, arbeidsdeskundigen en werkgevers, geeft een aantal belangrijke knelpunten weer. Samen met alle betrokken partijen hebben onze onderzoekers gezamenlijk gedragen oplossingsrichtingen geformuleerd.

Hoewel jobcoaching wordt erkend als een waardevol instrument om mensen met arbeidsbeperkingen duurzaam aan het werk te houden, erkennen alle betrokken partijen dat er knelpunten zijn die moeten worden aangepakt. Een herziening van het jobcoachingsysteem is essentieel om deze uitdagingen aan te gaan. Naast een verbeteradvies hebben betrokkenen ook "quick wins" geïdentificeerd die op korte termijn of middellange termijn kunnen worden aangepakt door UWV. Deze omvatten het vergroten van de bekendheid van jobcoaching, het vereenvoudigen van formulieren en het herzien van het systeem voor kwaliteits- en risicomanagement.

Voor de lange termijn kijkt UWV graag samen met andere betrokkenen naar (verdere) harmonisatie tussen UWV en gemeenten, om jobcoaching te stroomlijnen en te vereenvoudigen voor alle betrokkenen. Deze aangekondigde initiatieven markeren een belangrijke stap in de richting van een effectiever en inclusiever jobcoachingssysteem dat mensen met een arbeidsbeperking beter zal ondersteunen bij het vinden en behouden van werk.

Jobcoaching is niet alleen iets van UWV. Het wordt door veel partijen gezien als een belangrijk onderdeel van het ondersteunen van mensen die moeite hebben met functioneren op de werkvloer. Daarom zijn verschillende belanghebbenden betrokken geweest bij het onderzoek zoals, OVAL, Noloc, Landelijke Cliëntenraad, gemeenten en de AWVN.

De vertegenwoordigers van de jobcoaches (Noloc, Kennis Platform Jobcoaching en OVAL) roepen UWV en het ministerie op ‘om snel en daadkrachtig aan de slag te gaan met het oplossen van de knelpunten.’ De vertegenwoordigers van de werkgevers (AWVN en de Normaalste Zaak) zien veel verbeterpunten en zijn blij dat deze nu op tafel liggen. ‘Het rapport bevat in onze ogen veel belangrijke verbetermogelijkheden inzake jobcoaching. Het beter gaan functioneren van jobcoaching heeft een direct positieve bijdrage op de baankansen van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Daarom vinden wij het van belang dat jobcoaching zo snel mogelijk (waar nodig) kwalitatief wordt verbeterd.’ En de vertegenwoordigers van cliënten (Landelijke Cliëntenraad) vinden het waardevol dat medewerkers van UWV, jobcoaches, arbeidsdeskundigen en cliëntenorganisaties bij elkaar zijn gekomen. Verder richt de Landelijke Cliëntenraad zich op de duurzame inzetbaarheid van een jobcoach. ‘Waar meer aandacht voor zou mogen zijn is de duurzame inzetbaarheid van het instrument jobcoaching. De regeling is gericht op ‘coaching op de werkplek’, maar wat nu als je aan het werk bent en aan het werk wilt blijven, misschien wel (noodgedwongen) in een andere baan? Met een aflopend aantal uren kom je aan het eind net tekort als je moet zoeken naar een andere werkplek, zeker omdat de jobcoach daar officieel niet bij mag helpen.’ De betrokken partijen hopen dat het in beeld brengen van de problemen een eerste stap is naar een oplossing.

Een jobcoach begeleidt mensen bij het verrichten van reguliere arbeid. UWV verstrekt jobcoaching aan alle werkenden met een arbeidsbeperking die behoefte hebben aan dergelijke ondersteuning, als zij niet onder de verantwoordelijkheid van de gemeente (Participatiewet) vallen. Voor mensen die onder de Participatiewet vallen, kan de gemeente jobcoaching organiseren en financieren. De jobcoaching die via UWV wordt verstrekt, wordt uitgevoerd door externe (door UWV erkende) jobcoachorganisaties.