In het portaal Mijn Gegevensdiensten kunt u online gegevens bekijken en zaken regelen. Bijvoorbeeld:
- gegevensproducten aanvragen
- gegevensproducten ophalen
- geschiedenis van leveringen van gegevens bekijken
Voordat u Mijn Gegevensdiensten gaat gebruiken, doorloopt u een aantal stappen:
- Neem contact met Gegevensdiensten op als u voor de eerste keer gegevens wilt opvragen. We bespreken dan welke informatie u nodig heeft en wat er mogelijk is.
- Controleer of u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH4 heeft. Als u al eHerkenning met een lager betrouwbaarheidsniveau heeft, verhoog dit dan naar EH4. Ga hiervoor naar uw leverancier van eHerkenning.
- Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dan eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH4 aan bij een door de overheid erkende leverancier. Op de website van eHerkenning vindt u een stappenplan voor de aanvraag van eHerkenning.
Het aanvraagproces bestaat uit een aantal stappen.
Stap 1: uw gegevensaanvraag
- U vraagt gegevens aan via Mijn Gegevensdiensten.
- U krijgt binnen 3 werkdagen een reactie van ons.
- We bespreken samen welke informatie u nodig heeft. We kunnen u vaak al informatie geven over wat wel en niet mogelijk is.
- Soms levert u documenten aan die bewijzen dat u de gegevens mag opvragen. Bijvoorbeeld een pensioenreglement of verwerkingsovereenkomst.
Stap 2: afspraken over de levering
- We controleren eerst of we de gegevens die u wilt opvragen aan u mogen leveren.
- Ook kijken we hoe we de gegevens kunnen leveren. Zijn er technische of andere beperkingen? Dan kijken wij of er andere mogelijkheden voor levering zijn.
U krijgt een Gegevensleveringsafspraak (GLA) van ons. Dit is een soort offerte. In de GLA staat bijvoorbeeld welke gegevens we leveren, de kosten en de planning.
Stap 3: uw akkoord
Gaat u akkoord met de GLA? Dan leggen we de afspraken tussen u en ons vast in een overeenkomst.
Stap 4: levering van de gegevens
We leveren de gegevens volgens de afspraken. Het totale proces van aanvraag tot levering duurt ongeveer 3 maanden. Dit is afhankelijk van de soort gegevens die u aanvraagt.
Nieuwe aanvraag
Wilt u andere gegevens opvragen bij Gegevensdiensten? Of wilt u de gegevens voor een ander doel gebruiken? Dan beginnen we opnieuw aan het aanvraagproces.
Soms verwijzen wij u naar een document of formulier. Hier zetten we ze voor u op een rij:
- Algemene voorwaarden UWV Gegevensdiensten
- Gebruiksvoorwaarden Mijn Gegevensdiensten
Als u een account aanvraagt voor Mijn Gegevensdiensten, gaat u akkoord met deze voorwaarden. - Sjabloon verwerkersovereenkomst
Besteedt u werk uit? En heeft die partij gegevens van ons nodig om het werk uit te voeren? Dan hebben we een kopie van de verwerkersovereenkomst nodig. - Formulier Aanvragen gegevens door gemeente of Belastingdienst
U heeft gegevens van de contactpersoon en verzekerde nodig om het formulier in te vullen. - Formulier Aanvragen gegevens door IND
U heeft gegevens van de contactpersoon en verzekerde nodig om het formulier in te vullen.