Voor werknemers met een uitkering of langdurige ziekte of handicap zijn er diverse regelingen. Soms heeft u hiervoor meer informatie nodig.

U wilt het volgende weten:

  • Kan ik voor mijn werknemer loonkostenvoordeel aanvragen?
  • Heeft mijn werknemer een no-riskpolis?

Dan kunt u uw werknemer de volgende vragen stellen:

  • Heeft mijn werknemer een uitkering of een uitkering gehad?
  • Heeft mijn werknemer een beslissing van UWV als bewijs van een uitkering of een no-riskpolis?
  • Heeft mijn werknemer een langdurige ziekte of handicap waardoor werken niet lukt? (Wij noemen dat een belemmering.)

Let op: Uw werknemer hoeft deze vragen pas te beantwoorden als de eerste 2 maanden werken voorbij zijn.

Wanneer vraagt u UWV om deze informatie?

Uw werknemer heeft geen documenten als bewijs van een uitkering of een no-riskpolis. Dan kunt u ons vragen om informatie over de uitkering of de belemmering van uw werknemer.

Uw werknemer moet ons machtigen om deze informatie aan u te geven. Daarvoor vult uw werknemer het formulier 'Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering' in.

Hoe vraagt u de informatie aan?

Vraag uw werknemer om de machtiging in te vullen. U stuurt ons daarna het volgende:

  • een brief waarin u vraagt om informatie over de uitkering of de belemmering van uw werknemer
  • de originele 'Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering', dus geen kopie
  • een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de werknemer. Wij behandelen uw aanvraag alleen als u deze kopie meestuurt.

U stuurt uw aanvraag naar:

UWV
Gegevensdiensten PDI
Postbus 58285
1040 HG AMSTERDAM

Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering