Voor werknemers met een uitkering of langdurige ziekte of handicap zijn er diverse regelingen. Soms heeft u hiervoor meer informatie nodig.
U wilt het volgende weten:
- Kan ik voor mijn werknemer loonkostenvoordeel aanvragen?
- Heeft mijn werknemer een no-riskpolis?
Dan kunt u uw werknemer de volgende vragen stellen:
- Heeft mijn werknemer een uitkering of een uitkering gehad?
- Heeft mijn werknemer een beslissing van UWV als bewijs van een uitkering of een no-riskpolis?
- Heeft mijn werknemer een langdurige ziekte of handicap waardoor werken niet lukt? (Wij noemen dat een belemmering.)
Let op: Uw werknemer hoeft deze vragen pas te beantwoorden als de eerste 2 maanden werken voorbij zijn.
Wanneer vraagt u UWV om deze informatie?
Uw werknemer heeft geen documenten als bewijs van een uitkering of een no-riskpolis. Dan kunt u ons vragen om informatie over de uitkering of de belemmering van uw werknemer.
Uw werknemer moet ons machtigen om deze informatie aan u te geven. Daarvoor vult uw werknemer het formulier 'Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering' in.
Hoe vraagt u de informatie aan?
Vraag uw werknemer om de machtiging in te vullen. U stuurt ons daarna het volgende:
- een brief waarin u vraagt om informatie over de uitkering of de belemmering van uw werknemer
- de originele 'Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering', dus geen kopie
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de werknemer. Wij behandelen uw aanvraag alleen als u deze kopie meestuurt.
U stuurt uw aanvraag naar:
UWV
Gegevensdiensten PDI
Postbus 58285
1040 HG AMSTERDAM
Machtiging voor informatie over uitkering of belemmering