Het marketingplan is het onderdeel van uw ondernemingsplan waarin u beschrijft hoe u uw bedrijf in de markt zet. Met de markt bedoelen we de andere bedrijven die hetzelfde product als u leveren (concurrentie). En de klanten die gebruikmaken van uw diensten, of die uw producten kopen.
In het plan staan een marktanalyse en marktstrategie. Daarmee bedoelen we het volgende:
- Welke kansen en risico’s bestaan er in uw markt?
- Hoe gaat u die kansen gebruiken en hoe voorkomt u de risico’s af?
- Wie zijn uw klanten? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van die klanten?
- Wie bieden dezelfde of vergelijkbare diensten of producten aan? Dus wie zijn uw concurrenten?
Met een sterkte-zwakteanalyse beschrijft u de positie van uw bedrijf in de markt. Deze SWOT-analyse staat voor:
- Strenghts (sterke punten)
- Weaknesses (zwakke punten)
- Opportunities (mogelijkheden)
- Threats (dreigingen).
Met de marketingmix bepaalt u uw marketingaanpak. In uw plan beschrijft u de volgende 5 P’s:
- product
- prijs
- plaats
- promotie
- personeel