Ik wil eHerkenning aanvragen

U kunt eHerkenning aanvragen voor het werkgeversportaal. Dat doet u bij een door de overheid erkende leverancier. Deze leveranciers voldoen aan de eisen van de Rijksoverheid en alleen zij mogen eHerkenning leveren. 

Op eHerkenning.nl vindt u een stappenplan voor de aanvraag van eHerkenning. Let bij de keuze van een leverancier op het volgende:

Betrouwbaarheidsniveau
Voor het werkgeversportaal heeft u het betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger nodig. Bij dit niveau is een identiteitscontrole verplicht. Dit betekent dat u tijdens een afspraak met uw leverancier een geldig identiteitsbewijs moet laten zien.

Ketenmachtiging
Met een ketenmachtiging kan een intermediair zaken voor u doen in het werkgeversportaal. Hij kan deze machtiging doorgeven aan collega’s binnen zijn organisatie. Heeft u een intermediair, bekijk dan of u gebruik wilt maken van een ketenmachtiging.

Kosten
Het ontwikkelen en beheren van een systeem om veilig in te loggen op online overheidsdiensten kost geld. De overheid heeft ervoor gekozen dat de erkende leveranciers en de gebruikers van eHerkenning de kosten betalen. De gebruikers zijn:

  • de organisaties die de diensten leveren waarvoor eHerkenning nodig is, zoals UWV en de Belastingdienst;
  • de organisaties die van deze diensten gebruikmaken, zoals werkgevers.

De prijs verschilt per leverancier. Bekijk het leveranciersoverzicht om een kosteninschatting te maken.

Vergelijk de leveranciers met elkaar en maak zelf een keuze. Voor meer informatie over de aanvraag kunt u terecht bij uw leverancier.