Vragen over wijziging proces na ziekmelding werknemer

geplaatst op 17 januari 2019

In onze vorige nieuwsbrief stond een artikel over een wijziging in het proces nadat uw (ex-)werknemer zich heeft ziekgemeld. Het doel was om u te helpen met eventuele vragen van (ex-)werknemers. Het artikel riep ook vragen op. De belangrijkste beantwoorden wij nu.

Wat gebeurt er na een ziekmelding?

De (ex-)werknemer meldt zich ziek via Mijn UWV of de werkgever. Dit verandert niet. Nieuw is dat wij de (ex-)werknemer niet meer bellen na zijn ziekmelding, maar dat hij een digitale vragenlijst invult met vragen over zijn situatie.

Hoe werkt het invullen van de vragenlijst?

De (ex-)werknemer krijgt per post een brief met een link naar de vragenlijst en een inlogcode. Om de vragenlijst in te vullen logt hij in met DigiD-app of sms-controle en daarna met de inlogcode uit de brief. De (ex-)werknemer moet de vragenlijst binnen 3 werkdagen invullen. Doet hij dat niet, dan krijgt hij een sms-bericht. Als de (ex-)werknemer na ongeveer 6 werkdagen de vragenlijst niet heeft ingevuld, dan bellen wij hem. Heeft de (ex-)werknemer geen enkele mogelijkheid om de vragenlijst digitaal in te vullen? Dan kan hij ons bellen. We kunnen dan eventueel de vragenlijst samen met hem telefonisch invullen.

Welke groepen vullen de vragenlijst in?

  • Einde dienstverbanders
  • Uitzendkrachten
  • (Ex-)werknemers met een WW-uitkering
  • (Ex-)werknemers die ziek zijn door zwangerschap of bevalling of orgaandonatie 
  • (Ex-)werknemers met een no-riskpolis. Hiervan krijgt 20% een korte vragenlijst (dit is hetzelfde percentage dat voorheen gebeld werd). (Ex-)werknemers met een Wajong-uitkering vallen ook onder deze groep. Zij krijgen dus geen aparte vragenlijst.

De volgende groepen krijgen geen vragenlijst:

  • (Ex-)werknemers die in dienst zijn bij een werkgever die eigenrisicodrager is en een ziekmelding doen die onder het eigen risico valt
  • Klanten met een woon- of verblijfadres in het buitenland
  • (Ex-)werknemers met een WAZO-uitkering

Wat gebeurt er als mijn (ex-)werknemer zich ziekmeldt?

Als een (ex-)werknemer uit de doelgroep zich ziekmeldt, krijgt hij gelijk een sms. Daarin staat dat hij DigiD-app of sms-controle moet aanvragen als hij dat nog niet heeft. Op deze manier is de kans groo t dat hij DigiD-app of sms-controle kan activeren voordat de termijn voor het invullen van de vragenlijst voorbij is. Daarna krijgt uw (ex-)werknemer eerst de bevestigingsbrief. Als de (ex-)werknemer de vragenlijst na een paar dagen nog niet heeft ingevuld, sturen wij nog een sms om hem eraan te herinneren dat hij de vragenlijst in moet vullen.

Wat gebeurt er als mijn (ex-)werknemer de vragenlijst niet op tijd invult?

Mocht het invullen niet op tijd lukken, dan kan de (ex-)werknemer altijd bellen naar UWV. De vragenlijst blijft beschikbaar.

Meer informatie over het invullen van de digitale vragenlijst

Service & contact

Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Wij helpen u graag!

Service & contact

Nieuwsbrief Werkgevers

Ontvang elke maand de nieuwsbrief en mis geen belangrijke informatie over o.a. tegemoetkomingen en wet- en regelgeving.

Meld u hier aan

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten