We kijken in het gesprek samen naar uw gezondheidssituatie. De verzekeringsarts beoordeelt uw lichamelijke en psychische klachten. Waar heeft u nu last van en hoe zal dat verder gaan? En vooral: waarom kunt u hierdoor niet of minder werken?
In de uitnodiging die u heeft gekregen staat met wie u het gesprek heeft. En hoe u dit gesprek heeft: op een UWV-kantoor of via een afspraak om te bellen of te beeldbellen. De verzekeringsarts doet niet alle gesprekken zelf. U kunt het gesprek ook hebben met een andere medisch specialist. Bijvoorbeeld een sociaal-medisch verpleegkundige of psycholoog. De verzekeringsarts is wel altijd eindverantwoordelijk voor de beoordeling van uw gezondheid.
Alles wat u vertelt over uw gezondheid valt onder het medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat de persoon met wie u het gesprek heeft die informatie niet zomaar met anderen mag delen.
Het gesprek over uw gezondheid duurt ongeveer 1 uur. We nemen daarin de tijd om naar uw verhaal te luisteren en uw klachten goed te bespreken. Ook vullen we samen met u de functionelemogelijkhedenlijst (FML) in. En een kort lichamelijk onderzoek kan onderdeel zijn van het gesprek. Bijvoorbeeld door te luisteren naar uw hart of longen.
We begrijpen dat het gesprek spannend kan zijn voor u. Daarom alvast een aantal tips:
U moet naar het gesprek komen als u een uitnodiging krijgt. Ook een afspraak om te bellen of te beeldbellen is verplicht. Komt u niet naar de afspraak? Of kunnen wij u niet bereiken? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw aanvraag of uitkering. Lees over meer regels als u een afspraak bij UWV heeft.