Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers veilig hun werk kunnen doen. Daarom zullen wij ongewenst en agressief gedrag nooit accepteren. Bij agressief gedrag volgen wij de richtlijnen van de overheid.

Agressief gedrag kan gebeuren tijdens een gesprek op kantoor. Maar bijvoorbeeld ook tijdens een telefoongesprek, via sociale media, of in een brief of e-mail.

Voorbeelden van ongewenst en agressief gedrag zijn:

  • Uitschelden, beledigen of bedreigen van medewerkers.
  • Lichamelijk lastigvallen van medewerkers.
  • Seksuele intimidatie van medewerkers.
  • Schade toebrengen aan een gebouw of eigendommen van UWV.

Emotie mag, agressie niet

Wij begrijpen dat een gesprek met een medewerker van UWV soms emoties kan oproepen. Maar er zit wel een grens aan het laten zien van emoties. Onze medewerker geeft altijd duidelijk aan wanneer de grens is bereikt. Wij spreken u dan aan op uw gedrag. Gaat u door met het ongewenste gedrag, dan zien wij dat ook als agressie. Het gesprek gaat verder als u uw gedrag aanpast. Doet u dit niet, dan krijgt u nog een laatste waarschuwing voordat wij het gesprek afsluiten.

De gevolgen van agressie

Als u zich agressief heeft gedragen, nodigen wij u op een later moment uit voor een nieuw gesprek. U kunt dan uitleggen waarom u zich agressief gedroeg tijdens het vorige gesprek. Daarna bepalen wij of uw gedrag gevolgen heeft. Dit hangt af van de ernst van uw gedrag.

Wij kunnen de volgende maatregelen nemen:

  • U krijgt een waarschuwing.
  • U mag tijdelijk geen contact opnemen met onze medewerkers.
  • U mag onze kantoren niet meer bezoeken.
  • Wij doen melding of aangifte bij de politie.
  • Wij verlagen tijdelijk uw uitkering.

U ontvangt van ons een brief waarin staat welke maatregel u krijgt.

Een melding van agressief gedrag slaan wij altijd op in het Agressie Registratiesysteem van de Overheid (ARO). Deze melding wordt 5 jaar bewaard.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met een maatregel, dan hangt het af van de soort maatregel of u bezwaar kunt maken of een klacht kunt doorgeven.

  • Krijgt u een beslissing van ons dat uw uitkering tijdelijk wordt verlaagd en bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken.
  • Tegen andere maatregelen kunt u geen bezwaar maken. Wel kunt u een klacht aan ons doorgeven.
  • Bent u het er niet mee eens dat uw gegevens in het registratiesysteem ARO staan? Dan kunt u geen bezwaar maken bij UWV. Dit registratiesysteem wordt namelijk beheerd door een andere organisatie, de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk. Meer informatie en contactgegevens vindt u op de website arorijk.nl, bij ‘Privacyverklaring’. Daar leest u ook hoe u kunt bekijken wat wij over uw gedrag hebben doorgegeven.