De vraag naar sociaal-medische beoordelingen is al lange tijd groter dan UWV aan kan. Eind 2021 wachtten zo’n 30.000 cliënten op een sociaal-medische beoordeling. De gemiddelde wachttijd voor een WIA-claimbeoordeling is inmiddels 18 weken, terwijl de wettelijke termijn acht weken is.

Bestuursvoorzitter Maarten Camps: ‘Dat is een groot en urgent probleem. Cliënten krijgen niet de dienstverlening die ze verdienen en komen daardoor in grote onzekerheid. Wij doen al veel om de achterstanden aan te pakken, maar de praktijk laat zien dat het nog niet genoeg is. We kunnen en moeten als UWV meer doen en er is versnelling nodig. Daar willen we vanuit de Raad van Bestuur direct sturing aan geven. Vandaar onze keuze om de raad te versterken met Johanna die zich dan met name hier op kan richten.’

Hirscher is geen vreemde voor UWV. Tot begin mei verving zij RvB-lid Nathalie van Berkel tijdens haar zwangerschapsverlof. Camps: ‘We hebben haar toen leren kennen als waardevol lid van ons team en een toegankelijke en doortastende bestuurder met hart voor de publieke dienstverlening. En, heel belangrijk, zij is dus al bekend met de complexiteit van ons stelsel van sociale zekerheid én van UWV als organisatie. Dat maakt dat ze maandag echt meteen aan de slag kan. Bovendien heeft Johanna veel ervaring met verandermanagement. Zij is bij uitstek geschikt om deze lastige klus op zich te nemen.’

Johanna Hirscher was hiervoor onder meer Partner bij McKinsey & Company. Ze gaf leiding aan de Public Sector Practice in Nederland. Meer dan tien jaar adviseerde ze grote overheidsinstanties in Europa, waaronder bijvoorbeeld het Duitse UWV. Hirscher: ‘In de maanden dat ik Nathalie verving, heb ik UWV leren kennen als een organisatie vol betrokken medewerkers. Maar ik heb ook gezien dat er uitdagingen zijn en de aanpak van de achterstanden bij de sociaal-medische beoordelingen is daarvan misschien wel de grootste. Ik wil me met al mijn energie inzetten om dit samen met alle betrokken collega’s binnen UWV aan te pakken.’