Werkgevers konden van 14 februari tot en met 13 april loonsteun aanvragen voor de maanden januari tot en met maart 2022. In totaal kwamen ruim 31.000 aanvragen binnen. Daarvan zijn er 750 afgewezen, omdat ze niet aan de voorwaarden voldeden. De 30.268 werkgevers van wie de aanvraag is toegekend, hebben inmiddels de eerste en tweede termijn van het voorschot ontvangen en in de meeste gevallen ook de derde termijn, samen tot nu toe bijna 1,1 miljard euro. Als alle werkgevers alle drie termijnen hebben ontvangen, komt het totale voorschotbedrag dat UWV uitkeert in de achtste periode NOW uit op zo’n 1,2 miljard euro. Het opgegeven verwachte omzetverlies is gemiddeld 47,1 procent.

Net als in de zevende periode NOW komen ook starters weer in aanmerking voor loonsteun, bedrijven die ná 1 februari 2020 en uiterlijk op 1 oktober 2021 zijn gestart. Van de toegekende aanvragen voor de achtste periode NOW komen er 1206 van deze starters, vier procent van het totaal. Zij ontvangen samen ruim 20 miljoen euro. Het grootste deel betreft starters in de sector horeca en catering.

De factsheet die UWV vandaag publiceert geeft inzicht in de toekenningen per sector, arbeidsmarktregio en gemeente voor de achtste periode NOW (januari-maart 2022). Ook is informatie opgenomen over het aantal toekenningen naar bedrijfsomvang.

• Veruit het grootste aandeel in het aantal toekenningen heeft de sector horeca en catering (11.159), op afstand gevolgd door overige commerciële dienstverlening (4.694) en detailhandel (4.568);
  • Het totale voorschotbedrag is het hoogst voor de sector horeca en catering (eerste termijn € 103 miljoen), gevolgd door overige commerciële dienstverlening (eerste termijn € 66 miljoen) en vervoer en logistiek (eerste termijn € 47 miljoen);
  • Veruit de meeste toekenningen, 18.141 in totaal, gaan naar werkgevers met minder dan 10 werknemers. Werkgevers met meer dan 250 werknemers zijn goed voor 188 toegekende aanvragen;
  • Van alle arbeidsmarktregio’s heeft Groot-Amsterdam het grootste aandeel in het aantal toekenningen (4.865), gevolgd door Rijnmond (2.155) en Midden-Utrecht (1.573).

Met de 1,2 miljard euro die UWV uitkeert voor de achtste en laatste periode NOW komt het totale voorschotbedrag voor alle acht NOW-periodes uit op 23,5 miljard euro. Later deze maand publiceert UWV nog een factsheet met een totaaloverzicht van alle NOW-periodes en extra informatie over de toegekende voorschotten per sector en regio.

Hoewel de NOW als coronasteunmaatregel per 1 april gestopt is, zal de afhandeling nog geruime tijd in beslag nemen. Werkgevers ontvangen eerst een voorschot, maar vragen later de berekening van de definitieve tegemoetkoming aan. UWV berekent dan op basis van het daadwerkelijke omzetverlies en de betaalde loonsom in de NOW-periode op welk bedrag werkgevers uiteindelijk recht hebben. Dat kan leiden tot een nabetaling of een terugvordering. Werkgevers moeten zelf een aanvraag indienen voor die definitieve berekening.

Voor de eerste en tweede periode NOW (resp. maart- mei 2020, juni- september 2020) is de periode om een aanvraag in te dienen inmiddels verstreken en heeft UWV een groot deel van de vaststellingen gedaan. Voor de derde, vierde, vijfde en zesde periode NOW is UWV ook al druk bezig met de vaststellingen. Werkgevers kunnen hiervoor nog tot en met 22 februari 2023 een aanvraag indienen.

Vanaf vandaag kan ook de definitieve berekening aangevraagd worden voor de zevende periode NOW (november-december 2021). Voor werkgevers die meer dan 40.000 euro aan voorschot hebben ontvangen, geldt dat zij ook een derden- of accountantsverklaring nodig hebben. Alle informatie voor het aanvragen van de definitieve tegemoetkoming is te vinden op de website van UWV.