In de eerste periode van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), maart tot en met mei 2020, ontvingen 139.500 werkgevers een ondersteuning in de loonkosten van UWV. Dat bedrag was een voorschot, gebaseerd op de loonsom in referentiemaand januari 2020 en het geschatte omzetverlies. Bij de definitieve berekening wordt bepaald op welke tegemoetkoming werkgevers uiteindelijk recht hebben. Dat kan leiden tot een nabetaling of een terugvordering.

De definitieve tegemoetkoming wordt berekend aan de hand van de loonsom in de eerste NOW-periode en het daadwerkelijke omzetverlies. Werkgevers moeten daarvoor uiterlijk zondag 31 oktober 2021 zelf een aanvraag indienen en dat omzetverlies doorgeven. Wanneer een werkgever die aanvraag niet indient, kan UWV geen definitieve berekening maken en wordt de tegemoetkoming bepaald op nul euro. Het volledige voorschot moet dan terugbetaald worden. UWV-bestuursvoorzitter Maarten Camps: ‘Het is uiteindelijk de eigen verantwoordelijkheid van de werkgevers om die aanvraag in te dienen. Maar we willen echt voorkomen dat zij straks voor een onaangename verrassing komen te staan. Dus we doen er alles aan om ze daar op te wijzen en te helpen bij het indienen van de vaststellingsaanvraag.’

Veel werkgevers die een voorschot van meer dan 20.000 euro hebben ontvangen, wachten nog op de benodigde derden- of accountantsverklaring. Camps: ‘We hopen voor werkgevers natuurlijk dat ze die verklaring voor 31 oktober binnen hebben en kunnen meesturen, maar er is geen man overboord als dat niet lukt. Belangrijk is dat je dan evengoed die aanvraag doet en in het formulier aangeeft dat je nog bezig bent met de derden- of accountantsverklaring. Vervolgens krijg je nog 14 weken om dat af te ronden. Ook hier geldt: weet je niet precies hoe je dit moet doen? Op uwv.nl staat alle informatie en ook onze KCC-medewerkers helpen graag.’

Tot nu toe hebben zo’n 6.000 werkgevers aangegeven dat ze graag gebruik willen maken van die extra termijn om de derden- of accountantsverklaring af te ronden.