UWV maakt arbeidsmarkt transparant met open data

geplaatst op 01 november 2018

De huidige arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door een toenemende mismatch tussen vraag en aanbod. UWV wil dit verkleinen door CV- en vacaturedata transparant te maken. Samen met brancheorganisatie NBBU biedt UWV open data aan op het Dataportaal van de Nederlandse Overheid.

Volgens Tof Thissen, directeur UWV Werkbedrijf, wordt de arbeidsmarkt met deze nieuwe data een stuk transparanter. ‘Wij willen alle partijen die bezig zijn met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, met deze dataset faciliteren. Hierdoor stimuleren we nieuwe creatieve arbeidsmarktinzichten, waardoor werkzoekenden en werkgevers elkaar sneller kunnen vinden.’

Open data van UWV?

UWV stelt een dataset beschikbaar met geanonimiseerde vacatures en cv’s vanuit werk.nl over de afgelopen 1,5 jaar. Per beroep en geografisch gebied is het mogelijk om informatie te selecteren.

Wat kan je er dan mee?

Op basis van vacatures en cv’s kunnen verschillende partijen geschikte kandidaten vinden buiten de standaard zoekmethoden. Er is veel mogelijk volgens Kim Heijnen, gegevensmanager bij UWV: ‘Bijvoorbeeld het bekijken van carrièrepaden die mensen hebben doorlopen voordat ze een bepaald beroep uitoefenen. Opleidingsinstituten zien welke combinatie van scholing en beroepen in de praktijk veel voorkomt. Werkgevers krijgen inzicht waar zij zich het beste kunnen vestigen en voor gemeenten is het een kans om te zien welke opleidingen zij kunnen stimuleren.’

Is het veilig?

De data is volledig geanonimiseerd en is niet herleidbaar naar personen. De data zijn geclusterd per beroep en per viercijferig postcodegebied.

Toepasbaar in de praktijk?

UWV en branchevereniging NBBU hebben de afgelopen maanden in een pilot onderzocht hoe de data gebruikt kan worden door het bedrijfsleven. Recruiters kunnen vanaf nu bekijken waar personeel zich geografisch bevindt en het is mogelijk om zoekopdrachten voor beroepsnamen te verbeteren. Zo kan je zien welke functienamen mensen voor hetzelfde beroep gebruiken.

Voorzitter van de NBBU, Brigitte van der Burg, geeft aan dat leden met deze open data veel beter en gerichter kandidaten kunnen vinden. ‘Hierdoor is het voor uitzendbureaus sneller mogelijk om mensen te matchen naar werk.’ De NBBU is blij met het openstellen van de data door het UWV. ‘Het belangrijkste is dat we een berg interessante informatie uit de gegevens kunnen halen, maar dat de privacy door anonimisering gewaarborgd blijft’, zegt van der Burg.

Waar te downloaden?

De open data is beschikbaar via Dataportaal van de Nederlandse overheid.