Vraag naar personeel webwinkels groeit snel

geplaatst op 12 december 2017

De sterke opkomst van webwinkels levert veel nieuwe werkgelegenheid op. Vooral ict’ers, inkopers en logistiek medewerkers zijn steeds lastiger te vinden. Zeker in de decembermaand zijn de logistieke krachten niet aan te slepen. Dit blijkt uit een inventarisatie door UWV bij vijf grote webwinkels. Het aantal banen bij webwinkels nam tussen 2012 en 2016 sterk toe, van 38.000 tot 62.000 werknemers.

Eind 2017 telt Nederland bijna 37 duizend winkels die zich uitsluitend richten op online verkoop. Bij de grote webwinkels zijn er baankansen op alle niveaus. Van het bezorgen van pakketten tot het verwerken van (big)data, en van klantcontactmedewerkers tot inkopers.

Drukte in december

De grote webwinkels hebben vooral moeite om voldoende logistieke krachten te vinden. Het logistieke proces gaat 24/7 door. In de decembermaand is de personeelsbehoefte bovendien nog groter. Tijdens deze piekmomenten zetten de webwinkels extra personeel in. Maar ook na de feestdagen zijn er goede baankansen voor logistiek medewerkers. De webshops geven aan dat logistiek personeel dat meerdere taken kan oppakken erg gewild is. Het gaat dan om het switchen tussen het verwerken van inkomende- en uitgaande goederen, het inpakken van producten en het verwerken van retouren.

Snelle wereld

UWV deed onderzoek bij vijf grote webwinkels: Coolblue, Bol.com, Wehkamp, fonQ en Picnic. Er werken gemiddeld meer jonge mensen dan in de traditionele winkels. De gemiddelde leeftijd ligt tussen de eind twintig en begin dertig. Zeker op de hoofdkantoren werken veel starters en studenten. Functies en werkplekken veranderen er in hoog tempo. Werknemers moeten zich daarom snel kunnen aanpassen.

Lees hier de factsheet kansen in webwinkels

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten