U maakt gebruik van een oude browser. Update uw browser om optimaal gebruik te maken van uwv.nl.

NOC*NSF en UWV ondertekenen ‘Transitie naar nieuwe carrière’

geplaatst op 07 april 2017

Vrijdag 7 april hebben NOC*NSF-manager topsport Jeroen Bijl en de algemeen directeur van UWV WERKbedrijf Tof Thissen de handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst ‘Transitie naar nieuwe carrière’.

De partijen hebben de handen ineengeslagen om, aanvullend op de reguliere dienstverlening van UWV, topsporters gerichter te kunnen ondersteunen. Dit gaat dan vooral om sporters die denken over het beëindigen van hun topsportcarrière of die al tijdens hun sportloopbaan stappen in de richting van opleiding of werk willen zetten.

Uit onderzoek blijkt dat veel topsporters de overstap naar een maatschappelijke carrière na de topsport lastig vinden. Om talenten en topsporters in een vroegtijdig stadium beter voorbereid te laten zijn op een leven na de topsport, is het transitieplan van NOC*NSF tot stand gekomen. Dit is gebeurd in overleg met diverse organisaties, waaronder NL Sporter en de Atletencommissie. Het plan wordt gefinancierd door het Ministerie van VWS en bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan de samenwerking met UWV een belangrijke is.

“NOC*NSF wil dat de topsporter met de juiste ondersteuning een soepele overgang naar een nieuwe carrière kan maken. Én dat hij op tijd op deze transitie wordt geattendeerd en voorbereid,” aldus Jeroen Bijl. ‘Na een eerste intakegesprek is duidelijk welke specifieke begeleiding de topsporter kan gebruiken. Als het gaat om loopbaanbegeleiding, coördineert NOC*NSF de begeleiding en doorgeleiding naar UWV,’ vervolgt de manager topsport. ‘Deze samenwerking tussen NOC*NSF en UWV is een mooie stap waarin we de topsporter gezamenlijk verder helpen naar een nieuwe carrière.’

Ook Tof Thissen is blij met de samenwerking. ‘Topsporters hebben op jonge leeftijd alles opzij gezet voor de sport. Daardoor ontbreekt het hen nogal eens aan de juiste diploma’s of werkervaring. Dat mag echter geen belemmering zijn voor een plek op de reguliere arbeidsmarkt. Want sporters brengen op andere terreinen veel extra’s mee voor een werkgever, zoals een enorme drive en discipline. Het Servicepunt Topsport van UWV gaat deze sporters een steun in de rug bieden, bijvoorbeeld via loopbaancoaching, sollicitatietraining of door het leggen van contacten met werkgevers. Zodat ze zich ook in hun volgende loopbaan, mét onze ondersteuning, kunnen meten met de top.’