UWV laat vluchtelingen met verblijfsvergunning werkervaring opdoen

geplaatst op 07 november 2018

Negentien statushouders doen mee aan het nieuwe schakeltraject voor het UWV traineeship. Maandag 5 november zijn zij gestart. Tijdens het voortraject (2 dagen taaltraining en 2 dagen werk) verbeteren ze hun Nederlands en maken ze kennis met de organisatie. Als ze het programma met succes doorlopen, stromen zij in maart in in het traineeprogramma van UWV.

Statushouders zijn asielzoekers die als vluchteling worden erkend. Zij hebben een verblijfsvergunning en mogen een opleiding volgen en werken in Nederland. Het is voor het eerst dat een groep statushouders de kans krijgt om deel uit te maken van het traineeship bij UWV.

Fred Paling, voorzitter van de Raad van Bestuur van UWV: ‘Niet iedereen weet te profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt. Voor sommige werkzoekenden is het nog steeds lastig om een geschikte baan te vinden. Dit geldt ook voor statushouders. Samen met UvA (Universiteit van Amsterdam) stomen we hen de komende maanden klaar voor ons reguliere traineeprogramma. Uiteindelijk doel is hun kansen op een baan te vergroten want iedereen verdient een plek op de arbeidsmarkt. UWV maakt zich daar hard voor’.

Eén van de deelnemers: ‘Iedereen die hieraan mee doet heeft een andere studieachtergrond en andere ervaring. Wat we gemeen hebben is dat we ons door dit project welkom voelen. En het is geweldig dat we bij UWV aan de slag kunnen.’

Samenwerking met UAF

Voor de werving en selectie van de statushouders heeft UWV samengewerkt met UAF. UAF is een stichting die vluchtelingen begeleidt bij hun studie in het hoger onderwijs en bij het vinden van een baan die aansluit bij hun capaciteiten. Het UAF wierf kandidaten voor het traineeship en organiseerde samen met UWV drie voorlichtingsbijeenkomsten voor potentiële trainees.

Interesse in het traineeship

In maart 2019 start het reguliere traineeship. Studenten die binnenkort afstuderen (bachelor of master) en zoeken naar een eerste werkervaring, kunnen hierover meer informatie vinden op uwv.nl/traineeship. Vanaf december start de werving en selectie. Meer interesse in de manier waarop we het traineeship voor statushouders vormgeven? Behoefte aan tips omdat u met uw eigen bedrijf of organisatie ook de capaciteiten van deze groep mensen wilt binnenhalen? Stuur dan een mail naar: traineepool@uwv.nl.