U maakt gebruik van een oude browser. Update uw browser om optimaal gebruik te maken van uwv.nl.

Werkzoekenden omgeschoold tot vakmensen in techniek

geplaatst op 31 juli 2017

Nu het goed gaat met de economie, kampen werkgevers in de techniek met personeelstekorten. Werkzoekenden willen graag aan de slag, maar beschikken niet altijd over de juiste kwalificaties. Randstad Techniek en UWV leiden daarom werkzoekenden uit de WW op voor een baan in de techniek. Na succesvolle projecten in Drenthe en de Achterhoek, wordt het scholingstraject nu landelijk aangeboden. Maandag 31 juli ondertekenen Tof Thissen (UWV) en Christiaan Smilde (Randstad Techniek) een overeenkomst om dit jaar honderd werkzoekenden om te scholen tot vakmensen in de techniek.

Tof Thissen, directeur UWV WERKbedrijf: ‘De technische sector is van belang voor de Nederlandse economie. Het aantal vacatures in de techniek is nu al hoog, en de sterke vraag houdt de komende jaren naar verwachting aan. Zo is er een tekort aan CNC-verspaners, monteurs, metaalbewerkers en lassers. Met dit project worden WW’ers opgeleid tot vakkrachten, waar juist behoefte aan is.’

Banen voor techneuten

Binnen de sector techniek is het lastig geworden om voldoende geschikte kandidaten te vinden. Randstad Techniek en UWV bundelen hun kennis om mensen in korte tijd klaar te stomen voor een nieuwe baan. Werkzoekenden met een WW-uitkeringen krijgen via Randstad een opleiding tot CNC-verspaner en procesoperator, die ervoor zorgt dat het productieproces in een fabriek goed verloopt.

Christiaan Smilde, directeur Randstad Techniek: ‘In Drenthe en de Achterhoek boeken we succes. Werkzoekenden volgden daar een versnelde opleiding tot CNC operator die hen in acht weken tijd opleidt tot CNC-frezers en -draaiers. In die periode zitten de deelnemers veertig uur per week in de schoolbanken. Daarna lopen ze tien weken stage bij één van de bij ons aangesloten werkgevers in de sector metaaltechniek. Na afronding van die stage worden zij voor een periode door Randstad bij de opdrachtgever gedetacheerd, waarna die kan besluiten om hen een dienstverband aan te bieden. Nu we dit initiatief landelijk uitrollen, vergroten wij de kans meer mensen een nieuwe toekomst te bieden.’

Aanmelden?

Geïnteresseerden in het omscholingsproject kunnen zich aanmelden via randstadvakschool@nl.randstad.com of informeren naar de mogelijkheden bij een regionaal Werkgeversservicepunt van UWV.