U maakt gebruik van een oude browser. Update uw browser om optimaal gebruik te maken van uwv.nl.

Niet (voldoende) digitaal vaardig en toch online aan de slag?

geplaatst op 23 oktober 2017

UWV en SVB laten hackers een oplossing bedenken tijdens hackathon. Nog 5 dagen en dan is het zover. In Eindhoven gaan zo’n veertig hackers aan de slag met klantvraagstukken van UWV en de SVB. Een van de cases gaat over Hans, een klant die niet uit de voeten kan met online dienstverlening.

Klanten van UWV en de SVB worden steeds vaker gevraagd om hun zaken online te regelen. Handig, want het gaat meestal stukken sneller en is bovendien efficiënter. Maar niet alle burgers lukt het om alles digitaal te regelen. Als een klant zichzelf niet digitaal kan redden, dan is het nu zo dat een klant telefonisch of aan het loket terecht kan. Maar hoe kunnen UWV en SVB de niet digitaal vaardige klant toch laten profiteren van alle voordelen van de digitale dienstverlening?

De casus

Hans heeft 2 jaar geleden op zijn werk een bedrijfsongeval gehad. Na 2 jaar heeft zijn werkgever geadviseerd om een WIA-uitkering (Wet Inkomen Arbeidsongeschiktheid) aan te vragen. UWV heeft daar een speciale webpagina voor, leest Hans op internet. Tegelijkertijd heeft hij een brief van de SVB voor zich liggen. Zijn vrouw kan haar AOW-pensioen aanvragen. In de brief van de SVB wordt genoemd dat de aanvraag online ingediend kan worden. Hans vindt het fijn om via het digitale kanaal zijn zaken te kunnen regelen, alleen hij is niet digitaal vaardig. Het kost hem veel tijd en energie om te snappen wat hij waar moet doen. Hoe kunnen wij de digitale vaardigheid van Hans vergroten zodat hij toch online zijn aanvragen kan doen?

Om innovatieve en creatieve oplossingen te vinden voor de cases slaan SVB en UWV voor de tweede keer de handen ineen door het organiseren van een hackathon. Onder de hackers zijn ook klanten van de organisaties.