U maakt gebruik van een oude browser. Update uw browser om optimaal gebruik te maken van uwv.nl.

Hackathon levert UWV en SVB mooie oplossingen op

geplaatst op 30 oktober 2017

Afgelopen weekend bogen acht teams met “hackers” zich over 5 actuele klantvraagstukken van SVB en UWV. In Eindhoven werd tijdens de Dutch Designweek met veel enthousiasme 30 uur lang gewerkt aan concrete, innovatieve oplossingen voor de digitale dienstverlening van SVB en UWV. De teams werkten in kleine groepen aan verschillende klantvragen die ze gedurende het weekend ook al ‘op straat’ toetsten. De winnaars ontwikkelden een alternatief voor het papieren levensbewijs dat mensen in het buitenland nu nog per post moeten versturen.

Het winnende team TODO:WIN ontwikkelde een oplossing met gezichtsherkenning voor klanten van de SVB die in het buitenland wonen. Daarmee kunnen zij gemakkelijker aantonen dat zij nog in leven zijn. Daarbij wordt gebruik gemaakt van blockchaintechnologie, gezichts- en spraakherkenning.

De jury, bestaande uit zes leden, prees het winnende team voor hun innovatieve oplossing. De winnaars ontvingen naast een geldbedrag van 2500 euro, een uitnodiging van SVB om hun oplossing te testen binnen de context van de SVB. Rikky van Osch, CIO bij de SVB en jurylid: ‘Prachtig dat we op deze manier kunnen werken aan slimme oplossingen voor onze klanten en dat we tegelijkertijd jong talent kunnen ondersteunen in hun passie.’

De tweede prijs ging naar een team dat aan de slag is gegaan met het innoveren en personaliseren van het MijnUWV portaal. De kracht van de oplossing zat hem in de simpelheid van de oplossing. Bert Voorbraak, directeur Informatievoorziening bij UWV Gegevensdiensten: ’Het is een direct toepasbare oplossing die direct antwoord geeft op 90% van de vragen van onze klant.’

De derde prijs was voor een team dat ter plekke is samengesteld. ’’Hack van de dam’’ bestond uit klanten en studenten. Zij ontwikkelden een applicatie voor de SVB klant waarbij via een ‘voice recorder’ vragen gesteld konden worden, die dan ook direct via een gesproken bericht beantwoord worden.

Tweede editie van hackathon

SVB en UWV sloegen vorig jaar ook al de handen ineen voor een gezamenlijke hackathon. De winnaar van dat jaar bedacht een chatbot voor de Facebook-pagina van het UWV waarbij klanten digitaal een vraag kunnen stellen die vervolgens automatisch wordt beantwoord. In januari wordt met dit winnende team een pilot gestart.

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten