U maakt gebruik van een oude browser. Update uw browser om optimaal gebruik te maken van uwv.nl.

Economie gaat beter, ‘maar UWV neemt geen gas terug’

geplaatst op 10 januari 2017

‘Nederland start dit nieuwe jaar met goede economische vooruitzichten. Ook de berichten over de arbeidsmarkt zijn positief, maar toch neemt UWV geen gas terug’. Deze boodschap bracht bestuursvoorzitter Bruno Bruins vandaag in zijn nieuwjaarstoespraak.

Het aantal WW-uitkeringen daalde in 2016 tot ruim 400.000, een niveau dat lange tijd niet is gehaald. ‘Toch houdt UWV het druk’, aldus Bruins. ‘Niet iedereen profiteert in dezelfde mate van de aantrekkende arbeidsmarkt. Zo hebben bijvoorbeeld oudere werkzoekenden nog steeds grote moeite om aan het werk te komen. De aandacht voor de groep mensen met een zwakkere positie op de arbeidsmarkt blijft dan ook onverminderd groot.’

De bestuursvoorzitter maakte duidelijk dat juist deze groepen mensen kunnen rekenen op de steun van UWV: ‘We hebben het afgelopen jaar veel energie gestoken in het persoonlijker maken van onze dienstverlening. Zit je in de WW en is je arbeidsmarktpositie ongunstig, dan word je snel uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek bij UWV. Persoonlijke dienstverlening koppelen we niet meer aan een bepaalde doelgroep, maar aan je kansen op de arbeidsmarkt.’

Online dienstverlening

Bruins legde uit dat persoonlijke dienstverlening niet per se face-to-face contact met UWV hoeft te betekenen. ‘Ook onze online dienstverlening wordt in rap tempo persoonlijk. Of je arbeidsmarktpositie bijvoorbeeld ongunstig is, kun je eenvoudig nagaan door de zogeheten Werkverkenner in te vullen. Dit is een korte online vragenlijst die in een paar minuten aangeeft hoe je positie op de arbeidsmarkt eruit ziet. Verder vind je op werk.nl als werkzoekende allerlei  informatie die op jou is afgestemd, zoals sollicitatietips en online trainingen. Die trainingen zijn in 2016 meer dan 350.000 keer geraadpleegd. Aan dit online dienstenaanbod zullen we ook dit jaar blijven schaven en ontwikkelen.’

De bestuursvoorzitter noemde ook nog andere cijfers. Zo bezoeken maandelijks zo’n 7 miljoen mensen de websites van UWV en/of loggen hier in op een beveiligde omgeving. Zij vragen hier hun uitkering aan, geven maandelijks hun inkomsten of wijzigingen in hun persoonlijke omstandigheden door.

Tweede Kamerverkiezingen

Bruins blikte ook vooruit naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart, waarbij hij enkele passages uit verkiezingsprogramma’s noemde. ‘Bij vorige verkiezingen gingen de passages over UWV vooral over het opheffen of opdelen van onze organisatie. Nu gaat het over de wensen die partijen hebben ten aanzien van onze dienstverlening. Dat vind ik een prettige discussie. De politiek zal altijd het takenpakket van UWV bepalen. Aan ons de schone taak om dat werkpakket goed uit te voeren.’

Tenslotte zei hij uit te kijken naar een opgewekt nieuw jaar, ‘waarin we opnieuw zullen werken aan het perspectief voor nog steeds heel veel mensen die dit nodig hebben’. Hierbij noemde hij onder andere mensen met een arbeidsbeperking.

‘Om het werkgevers gemakkelijker te maken iemand uit de doelgroep uit te nodigen, hebben we de ‘kandidatenverkenner banenafspraak’ gemaakt: een online personeelsbank met profielen van werkzoekenden uit het doelgroepregister. Een werkgever krijgt hiermee eenvoudig een beeld van kandidaten in zijn regio, hun mogelijkheden, interesses en beschikbaarheid. Op dit moment staan er ongeveer 60.000 profielen in de verkenner en iedere dag komen daar nog profielen bij.’