Wet werk en zekerheid

Op 1 juli 2015 is de WW veranderd. De vernieuwde WW-regeling maakt het aantrekkelijker om vanuit de WW-uitkering (lager) betaald werk te gaan doen. Ook de berekening van de hoogte van de WW-uitkering is gewijzigd. En als na zes maanden uitkering nog geen baan is gevonden, wordt alle maatschappelijk geaccepteerde arbeid als passend beschouwd. Bij een bedrijfseconomisch ontslag, of ontslag na twee jaar arbeidsongeschiktheid, loopt de ontslagroute voortaan altijd via UWV. Op 1 januari 2016 is de maximale duur van de WW teruggebracht. En is de opbouw van WW-rechten aangepast. Sinds 1 december 2016 zijn de dagloonregels voor de WW-uitkeringen veranderd. De maanden waarin de werknemer geen loon heeft ontvangen tellen niet meer mee voor de berekening van het dagloon. Dit nieuwe dagloonbesluit geldt voor nieuwe klanten vanaf december 2016.

De belangrijkste wijzigingen worden in dit dossier verder toegelicht.

Woordvoerder: Remco Icke

UWV op Twitter

• @Hester099 @TofThissen 2/2 en soft skills/gedragsvaardigheden (het zijn). ‘Vaardigheden’ is weliswaar de Nederland… https://t.co/rB8fBvrq2K

2 dag(en) 1 u 8 min 17 sec geleden