‘Het idee van de SMC’s is ontstaan door goed te kijken naar andere organisatieverbanden in de gezondheidszorg, zoals ziekenhuizen en huisartsenpraktijken. Hoe zijn die georganiseerd, wat kunnen wij daarvan leren? Dat hebben we ons afgevraagd. En van meet af aan hebben we alle medewerkers betrokken bij de vraagstelling en bij de zoektocht naar oplossingen. We zagen dat wij veel meer werken via strak vormgegeven procedures: we ‘werkten cliënten af’ in de volgorde zoals die in de regels was vastgelegd. Dat hebben wij veranderd in de SMC’s. Daar werken we in een multidisciplinair team, dat maatwerk levert onder regie van de verzekeringsarts. De SMC’s zijn verantwoordelijk voor de integrale dienstverlening voor alle werkgeverslijn- en vangnetlijncliënten binnen een regio. In het SMC werken medewerkers van alle disciplines samen in een team, eventueel aangevuld met nieuwe (para)medici. In Heerlen hebben we bijvoorbeeld een psycholoog aan het team toegevoegd. Sociaal medisch verpleegkundigen, verzuimbegeleiders, arbeidsdeskundigen: alle medewerkers worden veel meer betrokken bij het hele proces. We zijn begonnen met twee SMC’s in Heerlen en een in Tilburg. Binnenkort breiden we verder uit. De proeftuinen worden geëvalueerd op de resultaatgebieden medewerkerstevredenheid, cliënttevredenheid, kwaliteit van de dienstverlening en kwantiteit, de bijdrage aan het verkleinen van de mismatch tussen vraag en aanbod. Er is een eerste evaluatie geweest, die ziet er positief uit. De medewerkerstevredenheid bijvoorbeeld is gestegen, vooral op de punten ‘samenwerking’ en ‘mate van invloed’. Maar we zien op meerdere fronten positieve scores: ook de geluiden uit de eerste cliëntonderzoeken zijn positief.’