‘Een klantadviseur moet kunnen luisteren, empathisch vermogen hebben, goed kunnen communiceren en vriendelijk zijn. Bovenal staat de klant altijd op nummer één. Ook als die boos is en het door de emotie in eerste instantie moeilijk is een gesprek te voeren. Van mij mogen mensen best een beetje uitrazen. Vaak voelen ze zich onbegrepen. En het gaat dikwijls om hun uitkering en dus hun inkomen. Aan jou de taak om samen tot een oplossing te komen. Dat lukt in de meeste gevallen, want de meeste klanten zijn gewoon fatsoenlijk en redelijk. Dagelijks heb ik tussen de 50 en 60 gesprekken. Het gaat in deze tijd natuurlijk vooral over corona. Mensen die ziek zijn geworden, mensen die een uitkering moesten aanvragen. Dat gaat logischerwijs gepaard met emotie. Iemand die een dierbare heeft verloren of zelf in het ziekenhuis heeft gelegen. Dan is een luisterend oor net zo belangrijk als het zakelijk bedienen van de klant.’

Lees ook het interview met klantadviseur Simo Mekouar in de nieuwe editie van UWV Magazine(pdf, 4 MB).