Kühne had weliswaar geen winkel of café dat dicht moest, maar iedereen ging thuiswerken, UWV’ers ook. ‘Tja, hoe doe je dan een medische keuring? Dus ook bij mij kwamen de zaken tijdelijk stil te liggen’, vertelt Kühne. ‘Ik vind het razend knap hoe zo’n grote organisatie als UWV iedereen snel heeft meegekregen in een nieuwe manier van werken, maar het duurde toch even totdat UWV een alternatief had bedacht voor deze fysieke medische keuringen.’

Twee weken voor de lockdown had Kühne haar eerste medewerker aangenomen. ‘Het tijdelijke gebrek aan werk gaf wel de gelegenheid om haar goed in te werken.’ Gelukkig was daar de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). ‘Ik heb een aanvraag gedaan voor een voorschot, maar daar waren uiteraard voorwaarden aan verbonden: de basis voor het voorschot bijvoorbeeld was de loonsom die ik betaald had in januari 2020 of november 2019. Maar ja, toen had ik die werknemer nog niet.’ Kühne besloot in bezwaar te gaan tegen de beslissing. ‘Ik vond dat de beslissing niet naar de geest van de regel genomen was. En inmiddels was ik weer volop aan de slag, maar ik ging ook in bezwaar voor andere startende werkgevers. Je zal toch maar een reisbureau begonnen zijn in die tijd!'

Toegankelijk

Het was voor het eerst dat Kühne zelf onderwerp van een bezwaarprocedure was. ‘Of het nou voor mezelf is of voor iemand anders, dat maakt niet uit. Ik heb in al die jaren geleerd dat UWV groot is, maar zeer toegankelijk. Ik heb natuurlijk vaak contact, dat loopt in eerste instantie via het klantcontactcentrum. Ik bel vaak over moeilijke dingen en dan wordt mijn vraag doorgespeeld naar de betrokken vakafdeling. Die moeten binnen 24 uur contact met je opnemen. In al die jaren ben ik misschien 1 of 2 keer niet binnen 24 uur teruggebeld, maar het gaat dus in ruim 99% van de gevallen goed. En in elk bezwaardossier staat een naam en telefoonnummer van de bezwaarbehandelaar, zodat ik altijd rechtstreeks contact kan hebben en uit de eerste hand toelichting en uitleg kan krijgen.’

Petje af

Kühne is een stuk positiever over UWV dan de gemiddelde krantenkop. ‘Echt, ik spreek uit een lange en ruime ervaring: je wordt altijd netjes behandeld. Ik heb nog nooit onenigheid gehad, ook niet bij afwijzingen. Je moet je als werkgever helemaal niet laten afschrikken door verhalen in de media over slecht werkende systemen of standaardafwijzingen. Ik neem mijn petje af voor de manier waarop UWV in korte tijd zo ongelofelijk veel aanvragen behandeld heeft. In een paar weken is een compleet nieuwe organisatie uit de grond gestampt en een systeem opgetuigd, ik geef het je te doen. En bedenk wel: UWV is slechts uitvoerder en krijgt enorme hoeveelheden ingewikkelde wetgeving te verstouwen. Ik vind het knap.’

Bekijk andere artikelen

Samenwerking met arbeidsbeperkten

Irene Smit is eigenaar van Studio Perspective, een webshop waarop duurzame meubels worden verkocht. De meubels komen van sociale leerwerkbedrijven, gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Talent bij aan de BAM

Rijkswaterstaat (RWS) is één van de organisaties die deel uitmaakt van de Banenafspraak Matchtafel (BAM), een netwerk van bedrijven en organisaties dat kandidaten uit de Banenafspraak aan banen helpt.

Verplichtingen bij re-integratie

Veel werkgevers vragen zich af of ze in coronatijd hun Poortwachtersverplichtingen moeten nakomen. Het korte antwoord daarop is ‘ja’. Maar als corona roet in het eten gooit, is er zeker ruimte voor een uitzondering.