Ingrid van der Oord startte in 2011 uitzendbureau Bring at Work. Dochter Britt Kreeft kwam een paar jaar later het bedrijf van haar moeder versterken. De filosofie van het uitzendbureau is dat je alleen goed kunt uitzenden, werven en selecteren met een persoonlijke aanpak. Betrokken zijn bij klanten, kandidaten goed kennen, dan kun je goed matchen. Zakelijk, maar ook met het hart en luisterend naar je intuïtie. 

Proefplaatsing 

Van der Oord en Kreeft haalden in 2015 een nieuwe medewerker binnen via een proefplaatsing van de Dienst Werk en Inkomen van de gemeente Amsterdam. Bij een proefplaatsing gaat een kandidaat bij een werkgever aan de slag met behoud van uitkering. Dit geeft veiligheid voor beide partijen. De medewerker, Yumila, had wat ervaring in de uitzendbranche en de ondernemers zagen potentie. Voor hen telde ook mee dat ze Yumila perspectief konden geven op een betere toekomst. 

Al snel bleek dat Yumila een forse schuld had opgebouwd. Van der Oord en Kreeft besloten haar te helpen. De schuld overnemen kon niet, maar ze konden wel op andere manieren steunen. Zo schakelden ze een budgetcoach in om de nieuwe medewerker te helpen de eindjes aan elkaar te knopen. Ook gaven ze haar de kans om haar rijbewijs te halen. Yumila kreeg een auto van de zaak om bij klanten op bezoek te kunnen. 

Investeren in ontwikkeling 

Na ongeveer een halfjaar meldde Yumila dat ze zwanger was van haar tweede kind. ‘Gelukkig konden we de proefplaatsing verlengen’, zegt Kreeft. ‘Ondertussen investeerden we in haar ontwikkeling. Yumila ging een opleiding tot intercedent volgen, zodat ze verder kon groeien in ons bedrijf. Toen de proefplaatsing afliep, hebben we haar een vaste baan gegeven.’ 

Tegen die tijd had Yumila haar leven weer redelijk op de rit. Ze was niet langer afhankelijk van een uitkering, was opgeleid tot intercedent, kon boodschappen doen in de supermarkt in plaats van bij de voedselbank en ze kon zelfs met haar gezin op vakantie. 

Begin 2020 kreeg Yumila de kans om in de kinderopvang aan het werk te gaan en nam ze afscheid van Bring at Work. Ze stond mede dankzij de hulp van haar werkgever inmiddels zo stevig in haar schoenen, dat ze daarnaast een praktijk begon als coach voor mensen met schulden. Als ervaringsdeskundige weet ze inmiddels de weg. 

Gemotiveerd en betrokken 

‘Het is mooi om te zien hoe Yumila zich heeft ontwikkeld en hoe ze nu andere mensen met schuldproblemen helpt’, zegt Van der Oord. ‘De winst voor ons zit erin dat ze weer plezier heeft in het leven. De jaren dat ze hier werkte was ze heel gemotiveerd en betrokken. Dat was ook goed voor ons bedrijf.’ 

Van der Oord adviseert werkgevers om alert te zijn op schuldproblemen bij medewerkers. ‘Ga in gesprek als je problemen vermoedt. Informeer of je iets kunt doen. Schulden vreten aan medewerkers en beïnvloeden de productiviteit, tot ziekteverzuim aan toe. Bied een luisterend oor en schakel eventueel een coach in. Het loont de moeite; je krijgt er vaak een heel gemotiveerde medewerker voor terug.’

Heeft u een medewerker waarvan u vermoedt dat hij of zij schulden heeft? Lees dan vooral de tips van Lector Schulden en Incasso Nadja Jungmann. Zij geeft aan op welke manier u het beste met uw medewerker hierover een gesprek kunt aangaan.

Bekijk andere artikelen

Aafje Hulpthuis betrekt personeel uit de horeca

Collegiale in- en uitleen is in deze coronatijd voor menig bedrijf de ideale manier om personeel aan de slag te houden.

Van beurs naar brievenbus

Ondernemer Jeroen van MaterialDistrict was succesvol in het organiseren van beurzen voor architecten. Totdat de evenementenbranche stil kwam te liggen. ‘Ik werd letterlijk gedwongen om keuzes te maken die ik eigenlijk al eerder had moeten maken.’

Verplichtingen bij re-integratie

Veel werkgevers vragen zich af of ze in coronatijd hun Poortwachtersverplichtingen moeten nakomen. Het korte antwoord daarop is ‘ja’. Maar als corona roet in het eten gooit, is er zeker ruimte voor een uitzondering.