'We komen nu zelfs mensen te kort'

'Hof van Saksen kan 3.300 gasten herbergen. Toen we op 15 mei weer open mochten, hebben we het aantal gasten gefaseerd opgevoerd. In ons restaurant is de nodige afstand tussen de tafels gecreëerd. Zowel bij personeel als bij gasten vragen we naar hun gezondheid. Gasten krijgen hun papieren om in te checken thuisgestuurd, zodat lange wachtrijen bij de balie worden voorkomen. Omdat er bezoekersmaxima zijn gesteld aan bijvoorbeeld het zwembad en het indoorspeelparadijs, moeten gasten daarvoor reserveren. We hebben in onze Hof van Saksen-app knoppen toegevoegd waarmee zij eenvoudig kunnen boeken. Overal op ons resort, ook in de supermarkt, zijn looplijnen uitgezet. Mandjes en karretjes worden continu gedesinfecteerd. Stoelen bij het zwembad worden na gebruik direct schoongemaakt voor de volgende gast. Hiervoor hebben we speciale "coronagastheren en –vrouwen", die verantwoordelijk zijn voor het reinigen en schoonmaken van alle gebruikte materialen. We hebben al onze medewerkers momenteel hard nodig. Sterker nog, we komen zelfs mensen te kort.'

Eric van der Heijden, general manager van vakantieresort Hof van Saksen

'Het was één team, één taak'

'De coronaperiode heeft ons als Hans Anders geleerd wat “wendbaarheid” betekent en wat het oplevert. Zo konden we al snel starten met het Hans Helpt Anders-programma, waarbij klanten met urgente zicht- of gehoorproblemen via een afspraak in de winkel of een telefoon- of videogesprek snel geholpen konden worden. Tijdens de sluitingsperiode hebben we met onze brancheorganisatie – waar ook Eyes en More, Pearle en Eyewish deel van uitmaken – een strak protocol uitgewerkt om voor de toekomst een veilig en verantwoord winkelbezoek te garanderen. In dit protocol staat bijvoorbeeld wat het maximum aantal klanten in de winkel is, dat we alleen nog maar op afspraak werken en we klanten altijd moeten vragen naar hun gezondheid. In de eerste weken verachtvoudigde het aantal telefoontjes op onze klantenservice en nam de druk op ons logistieke centrum toe door het opsturen van alle brillen naar klanten. In heel Nederland werd vanuit winkels en huizen meegeholpen met de klantenservice. Het was één team, één taak! Dat gaf een goed gevoel, we hebben het samen gedaan.'

Mark van Asperen, regiomanager van Hans Anders

'Gezelligheid op 1,5 meter'

'Wij hebben bij Loetje diverse maatregelen genomen om de veiligheid van de medewerkers en onze gasten te garanderen. Er is een desinfectiezuil, we hebben looproutestickers aangebracht, we desinfecteren continu onze menukaarten en we stellen de gasten bij binnenkomst enkele vragen over hun gezondheid. Ook registreren we onze gasten zodat we weten hoeveel mensen er binnen zijn. In de keuken zijn de nodige hygiënemaatregelen van kracht. Zo gaat er elk half uur een wekker als teken dat de handen weer gewassen moeten worden. Wat niet veranderd is, is de inrichting van ons restaurant. Om de gezellige sfeer intact te houden, hebben we besloten om alle tafels en stoelen te laten staan. Dan wordt het niet kaal. Om toch afstand te kunnen behouden werken we met shifts en daarbij geven we de gasten duidelijk aan waar ze kunnen zitten met inachtneming van de anderhalve meterrichtlijn.'

Kim Veldman en Babette van den Berge, respectievelijk filiaalmanager en rayonmanager van restaurant Loetje in Leeuwarden

Bekijk andere artikelen

De kunst van een goede ontslagaanvraag

De subsidiemaatregelen van de overheid hebben veel bedrijven op de been gehouden de afgelopen maanden. Desondanks zien sommige bedrijven zich genoodzaakt een ontslagvergunning voor hun werknemer(s) bij UWV aan te vragen. Waar moet je bij die aanvraag op letten?

WIEG: vijf weken aanvullend geboorteverlof

Dankzij de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG) kunnen medewerkers in loondienst sinds 1 juli tot 5 weken aanvullend geboorteverlof opnemen nadat hun partner is bevallen.

Dienstverlening UWV aangepast

Als gevolg van het coronavirus heeft UWV zijn dienstverlening moeten aanpassen. Wat merkt u hier als werkgever van? Drie divisies doen verslag.