‘Op zondag 15 maart kregen we om 17.00 uur te horen dat we een uur later dicht moesten. We hebben het eten maar verdeeld onder alle deelnemers die op dat moment aan het werk waren, er zijn genoeg mensen die dat kunnen gebruiken’, vertelt manager Daniëlle Driest van Restaurant Freud. ‘Later die week hebben we de koeling leeggemaakt en voor alle deelnemers een tasje met eten klaargezet. Eén voor één kwamen ze langs om een tasje op te halen.’

Behoefte aan structuur

Restaurant Freud is een bijzonder restaurant. Het is een erkend leer-werkbedrijf en begeleidt mensen met een psychische kwetsbaarheid. Wekelijks biedt het restaurant 65 mensen de mogelijkheid om arbeidsmatige dagbesteding te doen in verschillende functies. Zo bereidt de dagploeg het restaurant voor, creëren de koks de gerechten, zijn gastheren en -vrouwen verantwoordelijk voor de bediening en zorgen afwassers ervoor dat alles weer netjes opgeruimd wordt. Eén van de kenmerken van Restaurant Freud is het bieden van structuur aan haar deelnemers. En juist dát viel weg toen alle eet- en drinkgelegenheden gesloten moesten worden om verdere uitbreiding van het coronavirus tegen te gaan.

‘Het wegvallen van die structuur voor deelnemers moesten we dus opvangen als bedrijf. Als leer-werkbedrijf is het immers onze taak om deze kwetsbare doelgroep dagelijks te begeleiden. Zo hadden de werkbegeleiders elke dag contact met hen. Dat was soms best een uitdaging, omdat niet alle deelnemers met een psychische kwetsbaarheid een computer hebben of weten hoe een smartphone werkt. Daar hebben we veel tijd en aandacht ingestopt’, vertelt Daniëlle. ‘Waar mogelijk probeerden we mensen te videobellen, dan kan je ze ook in de ogen kijken. Zorgen ze goed voor zichzelf? We hebben al snel weer koffiemomenten op afstand ingepland. Deelnemers waren vaak onzeker; gaat het restaurant nog wel open? Houd ik mijn baan? Ze misten het werk. In dit soort tijden merk je pas echt hoe belangrijk werk voor hen is.’

Dagje proefdraaien

Restaurant Freud had vooral zorg om de deelnemers. Financiële zorgen zijn er wel, maar in iets minder heftige mate in vergelijking met de meeste andere restaurants. Daniëlle: ‘We hebben het geluk dat we onderdeel zijn van Roads, een specialisme van GGZ-instelling Arkin. Roads biedt dagbesteding, re-integratie en inloop. Hierdoor staan we er gelukkig niet alleen voor.’

Inmiddels is het restaurant weer open. Een dagje proefdraaien voor de heropening bleek essentieel. ‘Door de 1,5 meter-samenleving gaat alles er nu natuurlijk anders aan toe in de horeca. Hier moesten we onze deelnemers op voorbereiden’, vertelt Daniëlle. ‘Daarnaast waren we erg benieuwd of de gasten ons nog wel zouden weten te vinden. Maar dat lijkt gelukkig geen issue.’

Bekijk andere artikelen

‘Aanvraagloket’ NOW 2.0 is geopend

De nieuwe NOW-regeling geeft ondernemers de ruimte om ‘te wennen’ aan de nieuwe werkelijkheid.

Happy Tosti, succes voor en door Wajongers

Zoveel mogelijk mensen, met en zonder arbeidsbeperking, een leuke, leerzame en betaalde werkplek bieden én commercieel goed draaien. Dat dit kan, bewijst lunchrestaurant Happy Tosti.

Werken, werven én opleiden vanuit huis

Online mensen werven en opleiden om hen vervolgens aan een baan te helpen. Dat blijkt vanuit huis heel goed mogelijk is de ervaring van opleider en detacheerder Welten.