Als zorginstelling wil je alles op alles zetten om de zorg te verlenen die nodig is. Tegelijkertijd heb je een verantwoordelijkheid richting je personeel. Vooral als het gaat om veiligheid. 'Het is een duivels dilemma waar we mee te maken hebben', vertelt Emma Beaujon, directeur van Lyvore, de Bilthuysen en de Brug.

'Gelukkig gaat het met deze zorginstelling, die zich richt op ouderenzorg, naar omstandigheden behoorlijk goed', zegt Beaujon. Natuurlijk, ook zij hebben te maken met besmettingen bij zowel cliënten als medewerkers. Helaas zijn er onder de cliënten ook doden te betreuren, maar de aantallen zijn vooralsnog laag. En dat komt ook door de maatregelen die getroffen zijn en goed nageleefd worden. 'Het allerbelangrijkste is dat we richting alle medewerkers heel helder en duidelijk communiceren over de RIVM-maatregelen. De managers geven drie keer per week een update. Daarnaast hebben we een duidelijk handboek samengesteld met daarin de protocollen. We willen voorkomen dat medewerkers zelf op onderzoek uit moeten. Verder is er een helpdesk opgezet, die zeven dagen per week bereikbaar is. Niet alleen kunnen medewerkers hier hun vragen kwijt, ook kunnen ze via deze plek beschermende materialen aanvragen.'

Wat doen jullie als er cliënten besmet raken?

'We hebben een speciale verpleegafdeling voor besmet geraakte cliënten. Op die afdeling werken alle medewerkers non-stop met volledige bescherming. Als er op een bepaalde afdeling veel besmettingen zijn, dan blijven de cliënten ter plaatse en worden ze daar verzorgd. De afdeling wordt dan geïsoleerd van de rest van de woonzorglocatie. Verder kijken we per medewerker of het nodig is dat beschermende materialen preventief worden gebruikt.'

Hoe gaan medewerkers hiermee om?

'Ze doen dit fantastisch. Maar er kunnen situaties ontstaan waardoor mensen angstig worden. Dat gebeurt af en toe. We hebben hiervoor een Zorg voor Elkaar-team opgericht, dat bestaat uit een maatschappelijk werker, psycholoog en een geestelijk verzorgende. Die mensen werken al bij ons en die hebben nu spreekuur voor medewerkers die angstig of onzeker zijn. Het is daarom belangrijk om mensen goed te informeren waarom dingen wél en waarom dingen niet gebeuren. De managers staan momenteel ook heel dicht bij hun teams. Ze zijn meer hands-on.'

Kunnen jullie aan de zorgvraag blijven voldoen?

'Medewerkers blijven in principe alles doen wat ze al deden. Dat maakt ze ook zo bijzonder, want feitelijk neem je een risico met je eigen gezondheid. Maar je moet nu eenmaal mensen wassen, dat kan niet op afstand. Normaal gesproken zijn ze gewend om even een arm om iemand heen te slaan, of iemand vast te pakken. Als dat niet noodzakelijk is, wordt dat niet gedaan. En dat is moeilijk; dit is juist een beroep waar het juist draait om warmte en genegenheid. Daarnaast zetten we personeel slim in. We hebben veel andere collega’s die niet direct aan de frontlinie staan. Zij helpen nu op zorglocaties, bijvoorbeeld met beeldbellen met familie van de bewoners. Zo zijn er gelukkig heel veel extra handen. Ook hebben we het geluk dat begin maart 35 nieuwe medewerkers zijn gestart. Dit zijn veelal mensen die vroeger in de zorg hebben gewerkt en zich nu weer hebben aangeboden.'

Brengt de crisis ook positieve dingen met zich mee?

'Er is een enorme solidariteit. Iedereen werkt waar het kan. Er is niemand die zegt "dat doe ik niet, want het staat niet in mijn functiebeschrijving". Ook de beeldvorming over het vak is door de crisis bijgetrokken. Het wordt nu letterlijk zichtbaar wat een vakmensen er in de zorg werken. Dat zelfs zoiets spannends hen niet uit het veld laat staan. Ik hoop dat er meer waardering komt voor het vak en een verschuiving in de beeldvorming. Dat zou het voor jonge mensen ook aantrekkelijker maken.'

Bekijk andere artikelen

Wajongers onmisbaar bij UMCG

Ondanks de coronacrisis zijn er sectoren waar werkgevers schreeuwen om personeel. De zorg is er één van. UWV en UMCG sloegen de handen ineen: zeventig Wajongers werken nu in dit ziekenhuis in Groningen.

Online solliciteren bij Alliander een succes

Alliander zet alle zeilen bij om ondanks de coronacrisis nieuwe collega’s te werven. Dit gebeurt online. Ook iets voor u?

Door coronaprotocol bleven de deuren open

Hoe waarborg je als bouwmarkt de gezondheid van medewerkers en klanten tijdens de coronacrisis? Praxis heeft het antwoord.