Hoe gaan jullie om met de huidige situatie?

'Toen de eerste coronagevallen bekend waren, hebben wij meteen een coronaprotocol opgesteld. Dat protocol verandert continu. Het crisismanagementteam stuurt elke dag bij. Het is een kwestie van snel schakelen en een dagkoers varen. Communicatie en veiligheid staan voorop. Het is belangrijk om duidelijkheid te scheppen; naar de klanten en naar je medewerkers. In de winkels hebben we strikte hygiëne- en voorzorgsmaatregelen getroffen, zoals de anderhalve meter afstand-posters, mensen werken met hesjes aan en kassamedewerkers zitten achter protectieglas. Natuurlijk monitoren we via een deurbeleid continu of er niet te veel mensen in de winkel zijn. Ook hebben we onze openingstijden aangepast.'

'Het is belangrijk om de rust te bewaren en met elkaar in gesprek te blijven. Elke ochtend start het team in de winkel met een startup, hier is ruimte om te sparren over lastige situaties. De leidinggevende heeft daarin een belangrijke rol. Medewerkers in kwetsbare groepen hebben de mogelijkheid om afgezonderd te werken of na openingstijd. Als het echt niet anders gaat, blijven ze thuis. Sommige medewerkers maken zich meer zorgen dan andere, dan denken we graag mee.'

Wat kan je nu na een aantal weken concluderen?

'Het gaat goed. We zijn natuurlijk ontzettend blij dat we open kunnen en mogen zijn, maar je merkt wel dat klanten nu wat slordiger worden in hun gedrag. Je groeit toe naar een anderhalve meter economie, maar na een tijd lijken mensen zich toch wat minder bewust. Het is dus heel belangrijk dat wij de maatregelen blijven handhaven en dat vraagt van onze medewerkers dat ze continu scherp moeten zijn, zij willen ook gezond blijven. Dat is echt een hele uitdaging. Maar ik ben vooral heel trots op hoe alles nu gaat. In tijden van crisis zie je wat je echt kan bereiken, wij blijken als organisatie heel wendbaar. Het is verbazingwekkend hoe snel je dingen van de grond krijgt als het echt nodig is. Dat hebben de verschillende afdelingen op het hoofdkantoor wel bewezen, door snel op te schalen. In de winkels wordt echt een topprestatie geleverd en dat geeft eigenlijk vooral positieve energie.'

Waar moet je als werkgever nu extra alert op zijn?

'Waardering is heel belangrijk, zeker in deze tijd. Onze pay-off is "wij helpen elkaar". Nu is het de tijd om dat te laten zien. Wij zijn trots op al onze collega’s, maar dan in het bijzonder onze collega’s in de winkels. Zij draaien vaak pittige diensten. Het is daarnaast een puzzel om de planning rond te krijgen en daarom vragen we nog meer flexibiliteit van iedereen. Eerlijk is eerlijk; het werken in de winkel is er niet makkelijker op geworden, er is niet altijd begrip vanuit de klant. Juist dan is het belangrijk om te weten dat je werkgever echt achter je staat. Wij communiceren updates via ons interne sociale platform, spreken onze dank uit via een persoonlijke brief en er zijn chocolaatjes en taarten uitgedeeld bij de winkels voor de medewerkers, het gaat echt om de kleine gebaren.'

Bekijk andere artikelen

Het dilemma van een zorginstelling

Hoe verleen je in coronatijd kwalitatief hoogstaande zorg en bied je tegelijkertijd je medewerkers een veilige werkomgeving? Zorginstelling Lyvore pakte het zo aan.

Wajongers onmisbaar bij UMCG

Ondanks de coronacrisis zijn er sectoren waar werkgevers schreeuwen om personeel. De zorg is er één van. UWV en UMCG sloegen de handen ineen: zeventig Wajongers werken nu in dit ziekenhuis in Groningen.

Online solliciteren bij Alliander een succes

Alliander zet alle zeilen bij om ondanks de coronacrisis nieuwe collega’s te werven. Dit gebeurt online. Ook iets voor u?