In een razend tempo is er een nieuwe regeling voor werkgevers opgesteld: de NOW. Deze regeling heeft als doel omzetverlies van werkgevers door de coronacrisis te compenseren. Werkgevers hebben in een razend tempo verzoeken ingediend bij het daarvoor bedoelde loket. Waar staan we nu? 

Half maart kwamen de eerste berichten dat de bestaande regeling voor werktijdverkorting (Wtv) onhoudbaar was geworden. Matthijs Bruns, strategisch beleidsadviseur bij UWV: 'Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid belde ons zaterdag 14 maart met de mededeling dat er met spoed een nieuwe regeling moest worden opgetuigd. Een dag later lag er in hoofdlijnen een plan voor de nieuwe regeling, de NOW.'

Het bouwen van het platform nam ongeveer 2 weken in beslag, een enorm intensieve operatie, uitgevoerd door een team van 15 mensen. Zo'n grote operatie, waar zoveel werkgevers tegelijkertijd een aanvraag indienen, vraagt om een robuuste website. Vooralsnog heeft het platform de test doorstaan. Er zijn geen vertraging of storingen gemeld op het platform. De eerste betaling gingen zelfs al 3 dagen later de deur uit.

Inmiddels zijn er meer dan 100.000 aanvragen verwerkt. Ook zijn er ruim 15.000 vragen binnengekomen over de NOW-regeling bij de afdeling Klant & Service. Bianca de Klerk, business manager bij K&S, wist wat haar te wachten stond: 'Wij buigen ons in eerste instantie over de website. Wat ziet de werkgever als hij op de website komt? Welke informatie heeft hij nodig? Daarnaast voorzien wij mensen van het Klantcontactcentrum van scenario's waarmee zij klanten te woord kunnen staan. Elke dag wordt de inhoud aangepast en verrijkt. We zijn echt continu alles aan het testen: of alles technisch goed werkt, of de klanten terechtkomen waar ze terecht moeten komen, of de formulieren juridisch correct en ook begrijpelijk zijn.

Om alles zo goed mogelijk te ondervangen is het team dat de aanvragen verwerkt aanzienlijk uitgebreid. Daarnaast is het team ook bewust verspreid om het risico op besmetting te verkleinen en daarmee uitval te voorkomen. In Amsterdam en Groningen staan er nieuwe teams van 50 medewerkers op om NOW-aanvragen te behandelen. In Eindhoven is het team uitgebreid tot 80 mensen. 

Binnen heel UWV wordt er dus hard gewerkt om de NOW-regeling uit te voeren. De crisismaatregelen blijven echter voorlopig aan en dat betekent voor iedereen nog even volhouden. Houd voor de laatste informatie de socialmediakanalen van UWV in de gaten, of bekijk de FAQ voor vragen over de NOW.

Bekijk andere artikelen

Jobcoach helpt bij begeleiden personeel

Een jobcoach helpt bij de begeleiding van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op de werkvloer. Hierbij kan zij of hij zowel voor werkgever als werknemer een aanspreekpunt zijn.

Ver boven de norm: Vebego

Ongeveer een zesde van de 36.000 werknemers bij Vebego heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Toch zet het bedrijf in op nóg meer inclusiviteit

Opleidingen voor specifieke kwaliteiten

Veel bedrijven hebben moeite om voldoende mensen te vinden voor de functies die zeer specifieke vaardigheden vereisen. De oplossing: zelf een opleiding beginnen. In regio Flevoland bleek dit de oplossing voor een tekort aan personeel in de salarisadministratie.