Geert-Jan Waasdorp is oprichter van Intelligence Group, een onderzoeks- en databureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij vertelt over de ontwikkeling van een nieuwe stap in het sollicitatieproces: de candidate experience.

Ondanks de opkomst van allerlei spannende nieuwe technologieën, sociale media, apps en wat al niet meer, is het feitelijke recruitmentproces van werkgevers al tientallen jaren onveranderd. De kandidaat komt terecht in een proces dat veelal traag en stroperig is. Hij voelt zich daarbij vooral sollicitant, in plaats van een toekomstig onderdeel van het bedrijf. Ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt is het wervingsproces nog steeds vooral een eenzijdige keuring.

2 procent

Een instrument om het sollicitatieproces eigentijdser te maken, is de ‘candidate experience’, een mooie Engelse term. In de candidate experience gaat het er vooral om de kandidaat te verrassen door een of meer onderdelen van het sollicitatieproces beter op te pakken dan kandidaten verwachten. Snel reageren, attent zijn, goede tips geven, mooi vormgegeven communicatie, contact via WhatsApp, een strak proces, je aan je afspraken houden en goed voorbereide gesprekspartners. Klinkt als vanzelfsprekend, maar uit recent onderzoek blijkt dat slechts 2 procent (!) van de 500 grootste bedrijven van Amerika gedurende het hele sollicitatieproces de kandidaat op de hoogte houdt van de status van zijn of haar sollicitatie. En er is geen reden om aan te nemen dat het hier in Nederland heel veel beter geregeld is.

Binnen een dag resultaat

Deze aanpak werkt, omdat het proces direct resulteert in meer aannames en een betere concurrentiepositie op de arbeidsmarkt. En het is vooral ook leuk om te doen. Iemand verrassen en complimenten krijgen voor je aanpak, maakt het contact tussen kandidaat en werkgever vele malen leuker. Het leidt ook tot gratis mond-tot-mondreclame als kandidaten aan hun omgeving vertellen hoe prettig ze verrast zijn over het contact met uw bedrijf. De candidate experience is ook zo populair, omdat aanpassingen maken die de kandidaat verrassen veelal binnen een dag zijn door te voeren. Hoe moeilijk is het om iemand succes te wensen, direct een afspraak in te plannen, extra tips te geven, of bij een sollicitatie of afwijzing een klein presentje te sturen, zoals recent de Action dat deed met een tegoedbon van 10 euro? Candidate experience is dan ook een blijvertje, al was het maar omdat een kleine investering hierin tot vele betere resultaten, tevredenheid en werkgeversimago leidt.

Wilt u meer informatie over de candidate experience? Neem dan contact op met Karsten Bulling van UWV. Mail naar karsten.bulling@uwv.nl

Bekijk andere artikelen

UWV helpt bij werven in de carrosseriebranche

RvB-lid Guus van Weelden gaat samen met werkgeversadviseur Mesut Aydemir op pad om te kijken hoe er door UWV aan de vraag voor nieuw personeel in de carrosseriebranche wordt voorzien.

3 vragen aan Terence Guiamo van PwC

Denkt u dat u genoeg diversiteit in uw organisatie heeft? Volgens het hoofd diversiteit en inclusie van PwC kan het allemaal nog een stuk beter in Nederland.

Aandacht voor werknemers met schulden

Schulden bij werknemers kunnen leiden tot stress en productiviteitsverlies, en zelfs uitval. Herken de signalen en handel preventief.