Weet u als werkgever wie u bent en – misschien nog wel belangrijker – hoe u gezien wordt? Op een oververhitte arbeidsmarkt is het extra belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Geen organisatie kan eigenlijk meer zonder employer branding.

Employer branding is iets waar werkgevers in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt wel aandacht aan moeten geven. Employer-brandingspecialist Yves Pilet omschrijft de term als volgt: ‘Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent?’ Want dat, zo legt hij uit, wordt steeds belangrijker. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hebben kandidaten het voor het kiezen, dus moet je ook als werkgever je best doen om in de smaak te vallen. 'Iedereen zoekt de beste kandidaat, maar iedereen vergeet na te denken over wat die kandidaat zelf eigenlijk wil. Aantrekkelijk zijn gaat verder dan alleen maar zeggen dat je een open en transparante organisatie bent. Want als mensen dat niet zo ervaren, is het moeilijk om werknemers te vinden én te behouden. Dit en meer komt terug in de workshops employer branding die UWV voor werkgevers organiseert. In zo'n workshop gaan werkgevers op zoek naar de overlap tussen imago en identiteit. Recruiter Joëlle van Strien en regiomanager Marianne Lentz en vertellen over hun ervaring bij de workshop.

Sterk werkgeversmerk

'We zijn in een jaar tijd enorm gegroeid – van 400 naar 530 medewerkers', zegt recruiter Joëlle van Strien van Stella Fietsen, naar eigen zeggen de grootste e-bike-specialist van Nederland. 'We zijn een jong bedrijf en willen dat ook uitstralen. Omdat elektrische fietsen in eerste instantie niet geassocieerd worden met "jong" is dat best een uitdaging. Het is lastig om passend personeel te vinden, maar het lukt uiteindelijk wel. We hebben veel aandacht voor onze medewerkers, met 2 keer per jaar een enorm feest, grote cadeaus als ze vader of moeder worden en noem maar op.' Ondanks dat Stella Fietsen er dus al veel aan doet om een sterk werkgeversmerk te zijn, besloot Van Strien om toch naar de workshop te komen. 'We zijn al goed bezig, maar ik heb hier geleerd dat het belangrijk is om regelmatig terug te keren naar de kern en na te denken over wie we als bedrijf willen zijn. Want we kunnen wel van alles bedenken waarvan wij vinden dat het ons als werkgever aantrekkelijk maakt, maar misschien denken onze medewerkers daar wel heel anders over.'

Vraag het UWV

‘Wij bieden deze workshops aan om werkgevers te triggeren na te denken over de vraag waaróm mensen bij hen zouden willen werken', zegt Marianne Lentz, regiomanager Stedendriehoek en Noordwest-Veluwe bij UWV. 'Als je jouw employer brand scherp hebt, helpt je dat op twee manieren. Je trekt meer mensen aan én het helpt je om mensen binnen te houden.' De workshop employer branding is slechts een van de vele vormen van de dienstverlening van UWV voor werkgevers, benadrukt Marianne. 'We hebben heel veel informatie over de arbeidsmarkt, werving en aanverwante onderwerpen. Ook kunnen we samen met ondernemers nadenken over oplossingen voor personeelsvraagstukken, zoals opleidingstrajecten, door UWV betaalde proefperiodes en talloze andere instrumenten. Dus ondernemers doen er goed aan bij UWV aan te kloppen voor ondersteuning.'

Workshop bijwonen?

Ook een workshop employer branding bijwonen?
Stuur dan een mail naar judith.vandijk@uwv.nl.

Bekijk andere artikelen

Video Landschap Noord-Holland

Landschap Noord Holland biedt mensen uit de banenafspraak een mooie en rustige omgeving om te werken.

Voorzieningen

Er bestaan veel misverstanden over voorzieningen voor arbeidsbeperkt personeel. Ronald van Zijp van UWV beantwoordt 3 vragen.

Bore-out

De bore-out is minder bekend dan de burn-out, maar net zo gevaarlijk voor het welzijn van personeel. Hoe voorkomt u het?