Wat is een burn-out eigenlijk?

‘Het is een shutdown van het systeem door overbelasting. Langdurige stress zorgt voor te veel cortisol en het duurt lang voordat dit hormoon het lichaam uit is. Als daar geen tijd voor is, bouwt het cortisolniveau zich op en kan het veel schade aanrichten. In de aanloop naar een burn-out hebben mensen vaak al stressgerelateerde klachten. Op het moment dat een burn-out zich uit, kunnen de meesten al niet meer functioneren.’

Hoe herken je als werkgever een burn-out bij een werknemer?

‘Een burn-out is niet lastig te constateren, omdat men dan weinig tot niets meer kan. Maar voor die tijd zijn er al signalen. Het lastige is dat die voor iedereen kunnen verschillen. De een is emotioneel, de ander teruggetrokken en weer een ander is lamgeslagen. Ook nemen medewerkers vaak werk mee naar huis. Je kunt het best naar veranderingen in gedrag kijken.’

Hoe voorkom je een burn-out?

‘Het is belangrijk dat de medewerker zijn eigen grenzen aangeeft. Dat is soms lastig. Mijn ervaring is dat een burn-out zelden door 1 ding komt, het is meestal een combinatie. Als je op je werk op je tenen loopt, kan dat lang goed gaan. Maar als er dan privé ook nog iets gebeurt, dan loopt de emmer over. Vaak is de werknemer goed in staat om aan te geven hoe het gaat. Het is belangrijk dat je als werkgever ook echt luistert. En doorvraagt. Probeer te achterhalen hoe je als werkgever je medewerker kunt helpen.’

Hoe begeleid je een medewerker die tegen een burn-out aan zit?

‘Help je werknemer prioriteiten te stellen. Bepaal samen welke werkzaamheden echt moeten gebeuren. Achterhaal wat de medewerker van jou nodig heeft. En coaching kan helpen. Zo leert de medewerker hoe hij anders tegen zaken kan aankijken en misschien ook om werk beter los te laten.’

Meer tips van Monica Scheffer:

  • Onderzoek toont aan dat de kans op een burn-out afneemt als men controle heeft over het eigen werk, dus laat medewerkers zo veel mogelijk zelf bepalen hoe ze hun werk aanpakken en hoe ze hun tijd indelen. 
  • Ga vooral in gesprek, zeker als je denkt dat het niet goed gaat met de medewerker. Zorg voor een open setting waarin de medewerker eerlijk kan zijn. En ga vertrouwelijk om met hun verhaal. 
  • Een burn-out kan een signaal zijn dat de medewerker niet op de juiste plek zit. Als je werk doet waar je goed in bent en blij van wordt, dan is de kans op een burn-out aanzienlijk kleiner. 
  • Neem het serieus als een medewerker vertelt dat hij stressklachten ervaart en onderzoek samen wat de mogelijkheden zijn om dit te verminderen.

Bekijk andere artikelen

Zij-instromers zijn dé oplossing in techniek!

‘Als de vijver leeg is, dan zorgen we voor nieuwe vissen.’ Technisch intermediair JAWS ging samen met UWV op zoek naar zij-instromers in technische beroepen. Met succes.

3 vragen aan werkgever Björn Bolderdijk

Zorg is een van de sectoren waar de markt krap is. Het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft doet er alles aan om de drempel voor sollicitanten te verlagen en hun een goede ervaring te bieden.

Alles wat u altijd al wilde weten over loondispensatie

… maar niet durfde te vragen. In 5 vragen uitleg over de ins en outs van loondispensatie. Voor wie is het? Wat zijn de voorwaarden?