46% van de werkgevers had vorig jaar moeite met het vervullen van vacatures, zo blijkt uit onderzoek van UWV. Wat kun je als werkgever doen om werknemers de vinden en te binden

1. Employer branding

Zorg voor een sterk merk, niet alleen als bedrijf, maar ook als werkgever. En dat gaat veel verder dan alleen een leuk filmpje dat je verspreidt via social media. Goede employer branding betekent vooral dat je duidelijk verwoordt waar het bedrijf voor staat. Formuleer waarin uw bedrijf uniek en onderscheidend is en geef 3 tot 5 redenen waarom mensen graag bij u werken. Vertel dat verhaal vervolgens altijd en overal.

2. In- en ontspanning

Een prettige sfeer en plezierige collega’s zijn belangrijke redenen voor werknemers om voor een bepaalde baan te kiezen en – vooral – ergens te blijven. Zorg dus voor verbinding op en na het werk. Of het nu een pubquiz wordt of een wekelijkse borrel, het gaat om het versterken van de onderlinge band. Maar hier kunt u ook twee vliegen in één klap slaan: denk aan gezamenlijk sporten, of kies een goed doel waar iedereen zich voor inzet.

3. Geef erkenning en verantwoordelijkheid

Medewerkers willen doen waar ze goed in zijn. Ze zoeken erkenning van hun vaardigheden en vakmanschap. Daarom geeft een goede werkgever zijn medewerkers zo veel mogelijk vrijheid én verantwoordelijkheid.

4. Een leven lang leren

Persoonlijke groei en ontwikkeling worden steeds belangrijker. Zorg daarom voor voldoende kansen als het gaat om studie naast het werk en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Medewerkers blijven zo productief en het verhoogt hun duurzame inzetbaarheid.

5. Cao onder de loep

Last but not least: kijk eens kritisch naar je arbeidvoorwaarden. Uit onderzoek van UWV blijkt dat nog weinig werkgevers bereid zijn die aan te passen. Toch wordt dat in deze krappe arbeidsmarkt steeds belangrijker. Check of uw arbeidsvoorwaarden marktconform zijn en kijk naar mogelijkheden om u te onderscheiden. Arbeidsvoorwaarden bestaan natuurlijk uit meer dan alleen loon, pensioen en eventueel een auto van de zaak. Ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om werk en privé goed te combineren is voor veel werknemers belangrijk.

Bonusvoordeel: je werknemers als ambassadeurs!

Het mooie is: wie deze 5 tips opvolgt, krijgt een voordeel op de koop toe. Werknemers die trots zijn op hun bedrijf, hun werk belangrijk vinden, plezier hebben en tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden zijn de beste ambassadeurs voor uw bedrijf. En de juiste mensen vinden voor je vacatures is vaak ook een kwestie van mond-tot-mondreclame.

Bekijk andere artikelen

‘Zeg gewoon ja’

Tafelzuurfabrikant Oos Kesbeke werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en vindt ze fantastische werknemers.

3 vragen aan werkgever Martin ten Bloemendal

Friesland Campina stimuleert melkveehouders om Wajongers in dienst te nemen.

Personeelstekort? Vraag een bedrijfsanalyse aan.

Hoogleraar Fred Zijlstra over het nut van bedrijfsanalyses voor een inclusieve organisatie.